۱۳۸۵ مرداد ۲۲, یکشنبه

زبان فارسی آری , زبان انگلیسی آری , زبان عربی آری , زبان ترکی نه !!

در مقاطع راهنمایی و دبیرستان مدارس آذربایجان علاوه بر زبان فارسی و انگلیسی زبان دیگری نیز تدریس میشود به نام زبان عربی , آن هم در حد پیشرفته. ولی متاسفانه هیچ اشاره ای به زبان ترکی که زبان مادری ساکنان این دیار می باشد , نمیشود زبانی که مردمانش به آن تکلم می کنند. و بیشترین کاربرد را در زندگی روزمره مردمان این دیار دارد.

موردی که برای من خیلی جالب است و می خواهم به آن اشاره کنم همین تدریس زبان عربی در اکثر مقاطع تحصیلی است. هنوز هم دلیل و انگیزه آموزش این زبان برای من مشخص نشده است. فردی را تصور کنید که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان عربی را در حد عالی آموزش می بیند . بعد دو حالت وجود دارد یا اینکه وارد دانشگاه میشود و یا وارد بازار کار . اگر هر دو حالت ممکن را بررسی کنیم می فهمیم که زبان عربی هیچ جایگاهی در زندگی این فرد نخواهد داشت. و هیچ کاربردی ندارد.این فرد نه در دانشگاه و نه در بازار و نه در محل کسب کار و نه در هیچ جای این مرز و بوم عربی حرف نخواهد زد, عربی نخواهد نوشت, کتابهای عربی مطالعه نخواهد کرد و موقعی هم که به ممالک عربی سفر می کند ,انگلیسی صحبت خواهد کرد!

این زبان عربی که در مدارس آموزش داده میشود و تمامی فارغ التحصیلها باید نمره قبولی در این زبان را دریافت کنند چه مشکلی از مشکلات عدیده این مردم را حل کرده است. کدام معضل سیاسی و اقتصادی و اجتماعی مردم آذربایجان را برطرف نموده است. به نوعی دیگر می شود گفت این زبان برای زبان مادری مشکل آفرین شده است . چنانچه به گفتارهای عامیانه و یا برنامه های رادیو و تلویزیون توجه کنید مردم آذربایجان جنوبی بیشتر از مردم آذربایجان شمالی از کلمات عربی استفاده میکنند! حال زبان انگلیسی, زبان بین المللی محسوب میشود و یادگیری آن به دلایل متعدد لازم می باشد. ولی زبانی که تکلم کنندگان آن جزء ممالک عقب مانده هستند چه نیازی به آموزش این زبان در مدارس آذربایجان می باشد.
در کدام نقطه جهان زبان مادری را کنار گذاشتند و چندین زبان دیگر را آموزش می دهند. حال به فرض زبان فارسی و انگلیسی را قبول کردیم برای زبان عربی چه استدلالی دارید. دانش آموز آذربایجانی به جای آموزش مطالب آموزنده و علمی , به جای آموزش زبان مادری , به جای آموزش تاریخ و فرهنگ خودی زبان عربی یاد می گیرد!! وقت و انرژی خود را صرف آموزش زبان عربی میکند. زبانی که هیچ انگیزه ای برای یاد گیری آن بین دانش آموزان وجود ندارد. برای اینکه هیچ کاربردی ندارد!

تنها استدلالی که برای آموزش زبان عربی آورده میشود به جهت خواندن قرآن می باشد. قرآنی که در خانه ها خاک میخورد!
اگر کسی تمایلی به خواندن قرآن داشته باشد بنا به تمایل خود باید در کلاسهای آموزش زبان عربی شرکت کند و عربی یاد بگیرد. نه اینکه به زور و اجبار در مدارس به همگان آموزش زبان عربی داده شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر