۱۳۸۵ شهریور ۱, چهارشنبه

آغاز فاز جدید احضار فعالین آذربایجانی

از روز گذشته (یکشنبه ۲۹ مرداد ماه)، فاز جدیدی از احضار فعالین حرکت ملی آذربایجان در ارتباط با رویدادهای خرداد ماه گذشته آغاز شده است. بنا بر گزارش های موثق به دست رسیده، کلیه فعالینی که در جریان اعتراضات خرداد ماه آذربایجان، احضار و بازداشت یا بازجویی شده بودند، در فاز جدید برای تفهیم اتهام و یا اعلام اتهامات جدید احضار خواهند گشت. بر همین اساس طی دو روز گذشته تعدادی از بازداشت شدگان خرداد ماه در شهر اورمیه به محکمه قضایی احضار شده اند. در ماه آینده نیز در شهرهای اورمیه، تبریز و اردبیل دهها تن از فعالین باید به محاکم قضایی مراجعه کنند. برای این فعالین علاوه بر صدور احکامی چون حبس و شلاق، مقادیری جریمه نقدی نیز به عنوان مجازات در نظر گرفته شده است.
به نظر می رسد سیاست جدید نظام به صورتی هماهنگ در شهرهای آذربایجان اجرا خواهد گشت.
ناظران فضای سیاسی آذربایجان اعتقاد دارند نظام جمهوری اسلامی با اعمال مجازات جزای نقدی همزمان دو هدف را دنبال می کند: نخست تامین هزینه اماکن عمومی که با خسارت مواجه گشته اند و دیگری معرفی فعالین شناخته شده آذربایجانی به عنوان یاغی و مخرب اموال عمومی.
مقامات نظام جمهوری اسلامی در جریان اعتراضات خرداد ماه ملت آذربایجان و به دنبال قیام چند صد هزار نفری شهرهای مختلف آذربایجان، با تخریب اماکن دولتی و عمومی از جمله بانک ها از سوی مردم خشمگین مواجه گشتند. این در حالیست که به اعتقاد صاحبنظران علوم سیاسی، در تجمعی به عظمت تجمع ملت آذربایجان در خرداد ماه ۱٣٨۵، وقوع حوادثی چون تخریب اموال عمومی و دولتی امری قابل پیش بینی می نماید.
علاوه بر تخریب بانک ها و ادرات دولتی همچون فرمانداری ها و یا اداره ارشاد در برخی از شهرهای آذربایجان در جریان اعتراضات خرداد ماه، ساختمان شماره دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی در اورمیه نیز توسط مردم این شهر به آتش کشیده شد. مقامات سازمان صدا و سیما میزان خسارات این ساختمان را یک میلیارد تومان اعلام نموده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر