۱۳۸۵ مرداد ۱۴, شنبه

تبريز به استقبال يكصدمين سالروز مشروطه مي‌رود

جشن يكصدمين سالروز صدور فرمان مشروطيت در تبريز با حضور بازماندگان مجاهدان تبريز در خانه مشروطيت برپا مي‌شود.به گزارش ميراث خبر، هرساله همزمان با 14 مرداد برنامه‌هاي ويژه‌اي در تبريز يكي از مهمترين شهرهاي درگير در اين جنبش برگزار مي‌شود. امسال با توجه به يكصدمين سالروز صدور فرمان مشروطه و آزاد سازي خانه مشروطيت از بخش اداري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان براي تغيير كاربري كامل به موزه اين جشن‌ رنگ و بوي ديگري دارد.
حسين اسماعيلي، معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان آذربايجان شرقي با بيان تلاش‌هاي انجام شده براي آماده‌سازي خانه مشروطيت گفت:« انتقال اداره مركزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان به ساختمان ديگر به طور كامل انجام شده است و در تلاش هستيم تا بخش‌هاي تخليه شده را آماده چيدمان كنيم.»
به گفته وي، در حال حاضر سالن طبقه اول اين ساختمان براي نمايش اسناد و عكس‌هاي مشروطه اختصاص داده شده است:« بخشي از اسناد و تصاوير مشروطه از تبريز و تهران براي نمايش در اين نمايشگاه آماده شده‌اند تا همزمان با 14 مرداد به نمايش در آيد.»
اسماعيلي با اشاره به اين كه مراسم جشن مشروطه بر طبق سنت هر ساله بعداز ظهر روز شنبه 14 مرداد در خانه مشروطيت برگزار مي‌شود، گفت:« در اين مراسم كه خانواده‌هاي ستارخان، باقرخان، حسين باغبان، وردي، پورشهيدي و ساير مجاهدان تبريز شركت دارند تني چند از مسئولان استاني و استادان دانشگاه سخنراني مي‌كنند. همچنين مراسم پرده برداري از مجسمه‌هاي ميرزا حسن رشديه و امير حشمت نيساري از مشروطه خواهان به نام برگزار مي‌شود. همچنين هنرمندان آذربايجاني نمايش «آذربايجان آنالاريم» مادران آذربايجان را اجرا مي‌كنند.»قرار است طه هاشمي، رئيس پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در اين مراسم شركت كند.
در اين روز همچنين آرامگاه باقرخان، سالار ملي در گورستان طوبائيه تبريز گل‌باران مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر