۱۳۸۵ مرداد ۳۰, دوشنبه

حفاظت نیرو و اطلاعات

جنگ روانی طیف وسیعی از فعالیتها نظیر ترور و خشونت سمبلیک را(که بمنظور ارعاب ویا ترغیب مخالفان به تطبیق رفتار خود طراحی میشوند)در بر می گیرد.این دیدگاه فعالیتهای پنهانی نظیر جاسوسی ,براندازی, آدم کشی ودیگر اشکال تروریسم و سانسور را در قلمرو جنگ روانی قرار می دهد.جنگ روانی شامل شکل دادن به نگرشهای عمومی ملت نیز می شودوآن طیف وسیعی ازفعالیتها واقدامات سیاسی نظامی و حتی جنگ وگریز چریکی و دیگر اقدامات شبه نظامی را در مناطق پشت جبهه دشمن تشکیل می دهد.
تعریف نهایی:جنگ روانی عبارت است از انجام اقدامات و عملیات که برای تحت شعاع قرار دادن طرز تفکرات و عقاید افراد یک جامعه و ایجاد تنشها و بحران روانی و اجتماعی با استفاده از تکنیکها و تاکتیکها و شیوه های تبلیغی و روانی (ترور, فریبکاری , سانسور, جاسوسی و خشونتهای سیاسی و نظامی)برای رسیدن به اهداف سیاسی , اجتماعی, اقتصادی و نظامی بدون رویارویی نظامی صورت میگیرد.
تبلیغات و جنگ روانی تا زمانی میتواند موثر واقع شود که انسانها در جهل وبی خبری وترس بسر برند اما زمانی که بیدار؛ آگاه و شجاع شوند ,تبلیغات و جنگ روانی تاثیر خود را از دست خواهد داد.
عوامل موثر در جنگ روانی:
1-عوامل ذهنی:
الف:شناخت ذهنی افراد مخاطب
ب:انگیزه های فردی
ج:گرایشهای روانی
2-عوامل عینی و محیطی
الف: تفاوتهای مذهبی
ب:تفاوتهای قومی نژادی
ج:تفاوتهای طبقاتی
خصوصیات گوناگون هر جامعه از لحاظ فکری ,رفتاری , اعتقادی ,سابقه تاریخی و موقعیت جغرافییایی در ایجاد وضعیت فرهنگ و ظرفیت فکری خاص افراد آن جامعه موثر بوده تفاوت افراد جامعه را سبب می گردد.
ویژگیهای کارکنان جنگ روانی :
1-از نزدیک با خصوصیات روانی و اجتماعی و روحییات افراد جامعه آشنایی داشته باشند.
2-تسلط کامل به زبان جامعه
3-سطح بالای سواد و آگاهی در رابطه با مسایل مربوط به جامعه
4-دارا بودن فکری خلاق وتحلیلی از مسایل سیاسی

شرایط موثر درپذیرش پیام در جنگ روانی :
الف:دوری جستن از حرفهای انتزاعی و کلی؛باید از طرح مباحث سیاسی و ایدولوژیکی خودداری کرد زیرا سطح فکری جامعه همیشه پایین تر از این مسائل می باشد.
ب:توام کردن عملییات روانی و عملیات نظامی
ج:گفتن حقیقت:همیشه جزئی از حقیقت گفته میشود که لازم و موثر است
د:پیام ارسالی باید جذاب باشد
ه: پیام ارسالی بایدقابل درک و ساده باشد
و: پیام ارسالی نباید عواطف و عقاید مخاطب را تحت تاختو تاز قرار دهد
ز:لازم است پیام احساسات مخاطب را تحریک کند
ح: پیام ارسالی بایدنیاز های روانی مخاطب را پاسخ دهد

اهداف جنگ روانی:
1-القای غم؛القای اینکه آرزوها و امید های فرد یا جامعه دور از دست رس خواهد بود.
2-القای یاس و نا امیدی؛برای کشاندن افراد یک جامعه به سوی یاس و ناامیدی قبل هر چیز باید مردم را نسبت به تبلیغات دشمن خسته و بیزار کرد و با تکرار محرومیت ها ,خرابی ها, شکستها با استفاده از عوامل اقتصادی ,سیاسی و روانی در آنها سرخوردگی ایجاد کرد.
3- ایجاد رعب و وحشت؛تخریب فکری و روانی مردم و نیروی دولتی ؛ با انتشار اخبار جذاب و تازه و انتشار حقیقتی جزئی در قسمتی از خبر میتوان در مخاطب این تاثیر را گذاشت که امانت داری رعایت شده تا زمینه مناسب جهت چذیرش و واقعی جلوه دادن تفسیر خبر در اذهان بوجود آید.«هیچ کس نمی داند فردا چه خواهد شد»«روند رشد قیمتها و عدم اشتغال در همه زمینه های حیات اقتصادی کشور از فرداهای مصیبت بار خبر میدهد ».
ارعاب زمانی رشد میابد که فرد دچار ترس ناگهانی گردد.یا در موقعییت بحرانی و اضطراب قرار گرفته باشدواحساس کند خطر اورا تهدید میکند.«ایجاد سرما در زمستان و اینکه حکومت مواد گرمازا را در مناطق مرکزی هزینه میکند»
عملیات روانی به سطوح زیر تقسیم میشود:
1.استراتژیکی 2.تاکتیکی 3.تثبیتی
اصول عملیات روانی :
اصل هدف ؛هدف از انجام عملیات روانی چیست بای نیل به این هدف در سطح استراتژیک باید شرایط سیاسی ,ایدولوژیکی,اقتصادی, جغرافیایی,و نظامی در نظر گرفته شود.در سطح تاکتیکی باید امکانات موجود, منطقه عملییاتی و دشمن در نظر گرفته شود.
اصل تمرکز,اصل وحدت فرماندهی,اصل هماهنگی,اصل غافل گیری و فریب,
اصل انعطاف ؛توانایی در عکس العمل سریع و مناسب و تغییر موضع در شرایط جدید که مستلزم داشتن سازمان منسجم ونظم وترتیب است
اصل حفظ پشتیبانی مردمی,اصل تهاجم وشدت عمل,اصل کسب و حفاظت اطلاعات, اصل پوشش در کلیه سطوح, اصل استفاده از جنگ الکترونیک, اصل اصل آموزش
مدار اطلاعات عملیات روانی:پس از مشخص شدن هدف و مامورییت ونحوه اجرای عملیات شامل موارد زیر میشود.
1-مرحله هدایت؛این مرحله شامل ؛
الف:مشخص شدن اطلاعات لازم برای تصمیمات وطرحهای اعمال عملییات روانی
ب:تعیین اولویتها
ج:نظارت برنحوه جمع آوری اطلاعات
2-مرحله پرورش اخبار و اطلاعات
3-انتشار
4-بهره برداری
5-ارزیابی
شیوه های جنگ روانی:
1-تبلیغات:منتقل کردن افکار خود به جامعه وتثبیت این افکار
روشهای تبلیغ:افراد,نشریات,اعلامییه ها,رادیو وتلوزیون
مبلغها ؛افرادی هستند که مستقیما با مردم سخن می گویندکه باید موارد زیررا مورد توجه قرار دهد.
1-مبلغ از زبان گوینده یا نویسنده یا فرد معتبر که مورد احترام جامعه است مردم را مورد خطاب قرار می دهد.
2-مبلغ دقیقا بداند با افراد مورد خطاب چگونه سخن بگوید وچه بگوید.
3- مبلغ دقیقا بداند که هر موضوع را به کدام گروه از جامعه عرضه کند
4-مورد تبلیغ باید به اندازه نه زیاد و نه کم تکرار شود.
5-مبلغ از میان حقایق که به موضوع مورد نظر او مربوط است فقط آنهایی را میکوید که به سود او باشدومردم عادی را قانع کند.
6- مبلغ موضوع خود را خوب قهرمانیو مقدس جلوه می دهد.
7-مطالب را طوری تنظیم کنید که نظر کودکان ونوجوانان را جلب کند.
تکنیکهای تبلیغ:

1-جلب توجه مخاطب 2-قابلیت انگیزش و تصدیق 3-سر در گم کردن
4-دروغ 5-تکرار 6-مبالغه
7-کنایه و اشاره 8-تجاهل 9-همرنگی با جماعت
تاکتیکهای تبلیغات:

1-در نظر داشتن مخاطب؛در هر لحظه از جمع آوری اطلاعات واعمال تبلیغ وارزیابی آن با مخاطب را در نظر داشت.
2-ظاهر سازی ؛از اظهار خصومت با دشمن وگروه هدف خودداری گردد.از لجبازی ,توهینعوعیب جویی اجتناب شود.
3-شایعه سازی؛باید شایعه را مطرح وبه شایعه بودن آن اعتراف کرد.بااین کار ضمن اینکه مبلغ خوشنامی خود را حفظ مینمایدشایعه را پراکنده می کند.
4-حمله به نقاط ضعف دشمن
5-زیرکی؛مبلغ باید اصول را بداندواز شیوه های تلقین وترغیب استفاده کند.از جملات کوتاه وجذاب استفاده گردد.
6-استمرار تبلیغات
انواع شایعات
1-اضطراب انگیز؛درزمان اضطراب مردم وزمانی که مردم از چیزی ترسیده اند منتشر میشود.
2-اطمینان بخش؛ ایجاد دلخوشی وامید.
3-وحشت بخش
عوامل ترغیب مردم به قبول پیام:
1-پرستیژیا اثر نهفته؛اگر پیام توسط افرادی که نزد مخاطب از وجهه بالایی برخوردارند ارائه شود و یا با استدلال به منبع معتبری نسبت داده شود پذیرش بسیار سریع خواهد بود.
2-ارئه یک یا دو جانبه پیام؛اگر پیام با دو جنبه استدلالی و برهان خلف ارائه شود پذیرش آسان خواهد بود یا اول ایجاد شک وتردید
سپس تزریق پیام
3-جاذبه های هیجانی ؛زمانی که استدلالهای منطقی کار ساز نیستند از جاذبه های هیجانی باید استفاده کرد.
4- نتیجه گیریهای صریح در مقابل نتیجه گیریهای تلویحی.
انواع تحریف
تحریف لفظی؛تحریف کننده از خود سازو برگهایی بر پیکره وقایع و حقایق اضافه می کند و چهره روشن حقایق را تاریک و زشت میسازد به عبارت دیگر لفظ را کم یا زیاد میکمد یا ظاهر مطلبی را عوض میکند.
تحریف معنوی ؛جملات را توری تفسیر و توجیه می نماید تا درست بر خلاف معانی واقعی آنها باشد در اینگونه موارد بیشتر بر روی عوامل وقایع و جملات ویا هدف آنها میتوان مانوور کرد.
ترور :
تهدید و تلاش در برانگیختن ترس در مخاطب جهت تحت فشار قرار دادن وی برای اطاعت و تسلیم بوده ویکی از موثر ترین شیوه های جنگ روانی به شمار می آید.اصطلاح ترور در برگیرنده مراتب و درجات متعددی از ایجاد نگرانی , دلهره و ترس همراه با قتل و کشتار فیزیکی است.
ترور اساسا یک تهدید است که جهت موثر افتادن باید با اقدامات عملی پشتیبانی وحمایت گردد.کارشناسان معتقدند هر چه اقدام ترور خشن تر باشد تاثیر مورد انتظار بیشتر خواهد بود.
انواع ترور
ترور شخص یا ترور فیزیکی
ترور شخصییتی ؛ این نوع در مواردی بسیار موثر تر از نوع اول می باشد
ترور وسیله است نه هدف که متاسفانه اکثرا به علت عدم وجود یک برنامه خاص یا خصلت اجتماعی عملا به هدف تبدیل می گردد

****

امروزه مسئله قومییتها یکی از دغدغه های اساسی حاکمیت خصوصا پس از وقایع اخیر الاحواز وکردستان می باشد .اما آنچه بیش از همه باعث نگرانی بیشتر حاکمییت میشود گسترده تر و گرمتر شدن حرکت ملی آذربایجان جنوبی و لو از طرق دموکراتیک میباشد. بنابراین در کلیه سطوح حکومتی از کمسیون امور امنیت مجلس ,شورای عالی امنیت ملی , مجمع تشخیص گرفته تا ستاد تامین استانها و شهرستانها برنامه هایی در خور اختیارات مربوطه جهت مقابله با حرکت ملی تدوین و به اجرا گذاشته می شود .این برنامه ها یکی از استراتژی های کلان حکومت بوده و برای کلیه امور و سطوح سنی مورد استفاده قرار می گیرد .بعنوان مثال میتوان کارهای تبلیغاتی که در مدارس و دانشگاهها
اجرا میشودرا نام برد.
ارگانهایی که مستقیما مسولیت برخورد و پیشگیری جریانهای قومی را دارند عبارتند از :
1- وزارت اطلاعات و امنیت کشور :
این وزارت که عمده مسولیت را در این زمینه بر عهده دارد دارای کادرهای مجرب و دوره دیده و عمدتا تحصیل کرده می باشد که تحت یک اداره ویژه بنام مقابله با حرکت ملی آذربایجان نقش عمده خود را در شناسایی و کنترل فعالین حرکت ملی و نیز پس از دستگیری فعالین و جمع آوری و پردازش اطلاعات ,جاسوسی در داخل و خارج کشور ایفا میکند .این سازمان که با سازمانهای اطلاعاتی کشورهای همسایه در ارتباط است وظیفه کنترل و شنود مکالمات تلفنی ,کنترل سفرهای بین شهری فعالین ,شناسایی فعالییت های اقتصادی کلان ,تعیین نحوه سازمان وتعریف و شناسایی روابط بین اعضا ,تعیین میزان ارتباط داخل و خارج ,شناسایی پشتیبانیهای خارجی از حرکت ملی و کنترل نامه های الکترونی و سایتهای مربوطه را بر عهده دارد.مرکز این اداره در تبریز قرار دارد که گزارشهای خود را مستقیما به رهبری و مقام وزارت می رساند.ارائه سرویسهای کارشناسی به سایر شهرها از جمله تهران جزو وظایف آنها میباشد.
2- اطلاعات نیروی انتظامی:
شامل افراد حد معمول اطلاعاتی واصول گرا و کم سواد و سمج و عمدتا عقده ای و نیز شامل مخبرین دارای سوابق جرائمی که مجبور
به همکاری با آنها میباشند.این ارگان وظیفه برخورد مستقیم و فیزیکی ونیز دستگیری وبازجویی اولیه و قرار دادن فعالین در اختیار
وزارت اطلاعات و مراجع قضایی را بر عهده دارد .
3- اطلاعات سپاه پاسداران وبسیج ناحیه ها :
جمع آوری و پردازش اولیه اطلاعات پیش پا افتاده و مصتلح اجتماعی وبعضا جمع های نیمه خصوصی ومراکز تفریح و...توسط افراد
خود فروخته با نام بسیجی ,ایجاد گشتهای شبانه موتوری در سطح شهر ومحلات ,کنترل و جلوگیری از پخش شبنامه ها و دیوار نویسی
توسط این ارگان انجام میشود.
باید در نظر داشت ارگانهای فوق گذشته از اینکه همکاری تنگاتنگی با هم دارند در مورد مسایل اطلاعاتی با هم به رقابت می پردازند.
به طور کلی روشهای اجرائی ارگانهای فوق را می توان به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کردبه طور کلی روشهای اجرائی ارگانهای فوق را می توان به دو روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کرد؛
1-روش مستقیم:که طی آن با فعالین حرکت برخورد مستقیم برخورد میگردد.همچنان که اشاره شد این روش بیشتر در حیطه ارگانهای اطلاعاتی نیروی انتظامی میباشدشامل موارد زیر میباشد.
الف:گروههای گشتی و تجسس شهری :در روزهای حساس به طور قطع و در روزهای عادی به صورت راندمی واحدهای سواره با ماشینهای عمدتا پلاک شخصی ودو تا چهار سرنشین اقدام به گشت زنی در سطح شهر کرده و مناطق حساس و مشکوک را زیر نظر میگیرند.در روزهای حساس واحدهایی از ساواما نیز که اغلب در حالت عکس یا فیلم برداری هستند اقدام به گشت زنی مینمایند.
ب: کنترلهای موضعی ناگهانی :که اغلب در ورودیها یا خروجیهای شهرها دایر میشوند وظیفه آنها کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه و شناسایی افراد میباشد.در بعضی موارد ممکن است این پستها در داخل شهر نیز در نقاط متفاوت دایر گردند.معمولا زمان آنها از صبح زود تا دیر وقت شب میباشد.
ج:هجوم ناگهانی به خانه افراد سابقه دار :این کار به منظور غافل گیری و کشف سرنخهای جدید انجام میگیرد .لذا ازنگهداری اسنادی تحت هر عنوان که میتواند اطلاعاتی و لو سوخته را در اختیار آنها قرار دهد باید خودداری کرد.
د:کنترل ارتباطات :مزدوران امنییتی گاه وبیگاه به کنترل نامه ها و مکاتبات پستی پرداخته و چنانچه نکات یا مطالب مشکوکی در آنها باشد اقدام به ارزیابی ,تعقیب واحیانا دستگیری و بازجویی طرفین مکاتبه مینمایند کنترل دائمی مکالمات تلفنی یکی از روشهای مورد علاقه ارگانهای اطلاعاتی میباشد که بیشترین کمک را درجهت افشا و شناسایی برنامه هاو فعالین ایفا میکند .چه بسا اطلاعاتی که در اثر تکرار از نظر فعالین اهمییت چندانی ندارد در حالی که برای مزدوران دارای اهمییت ویژه میباشد . لذا از مطرح کردن مطالب مربوط به فعالییت خصوصا زمان و مکان دیدارها و برنامه ها در مکالمات تلفنی وبرقراری تماس تلفنی با افراد سابقه دار و فعال که موجب لو رفتن و تحت کنترل قرار گرفتن شماره شما میشود خودداری شود .
ه:شیوه رخنه از خارج:این شیوه که یکی از قدیمیترین روشهای شناخته شده میباشد عبارت است از نفوذ در سازمانها وگروههای فعال .
در این شیوه ارگانهای اطلاعاتی عوامل زیرک و تربیت شده خود را در نقش یک مبارز فعال و حتی افراطی ودر بعضی موارد صاحب تئوری و تسلط کامل به ایدولوژی در محافل و گروهها در هر سطحی رها میسازد.که عمدتا با آشنایی تصادفی در جریان حوادث یا بازداشتهای یک شبه در بازداشتگاه ها با افراد سست و هالوی متعلق به گروهها شروع می شود .تحقیق در منبع در آمد و سطح زندگی افراد یکی از روشهای شناسیایی این افراد میباشد .یکی دیگر از روشهای نفوذ در گروهها و سازمانها خرید افراد و مبارزین گرفتار شده در دست ارگانهای اطلاعاتی که دارای نقطه ضعفهایی در زمینه شخصیتی , مالی ,اجتماعی , فساد اخلاقی و...میباشندگاها شیوههای تهدید و تطمیع برای خرید افراد به کار رفته و کفایت مینماید.چون این افراد دارای سابقه مبارزه و زندان و آگاهیهای سیاسی و تشکیلاتی میباشند بسهولت خواهند توانست اعتماد سایر افراد را جلب کنند.لذا چنین افرادی باید مدتی در قرنطینه کامل و سپس مورد بازجویی سازمانی و قرنطینه نا محسوس قرار گیرند.
و:تشکیل گروه های تله:در روش ارگانهای اطلاعاتی به جای اینکه منتظر تشکیل وپیدایش گروههاوسازمانها شودتادر آنها نفوذ کند توسط عناصر ورزیده وتربیت شده خود اقدام به تشکیل گروهها و سازمانها کرده تا فعالین وعمدتا نو پا را جذب این گروهها نموده و کنترل نماید. که خطرناکترین روش ایجاد انحراف در حرکت ملی میباشد. اصولا عمر این گروهها کوتاهتر میباشد.
به طور مثال یکی از اسناد به دست آمده از یکی از ارگانهای اطلاعاتی را که در رابطه با عناصر فعال خارج از کشور را در ذیل میخوانیم:
«....با توجه به اینکه کسب اطلاعات از اینگونه فعالیتها و اقدامات مستلزم دارا بودن منابع ورزیده و ممتاز میباشدو لزوما باید یادآور گردد که منابع آن نمایندگی حتی آنهایی که در حد بالاتر وبهتر ی هستند تا به حال نتوانسته اند در گروه فعالین نفوذ نمایند.چرا که گروههای مزبور طبق تعلیمات خود اعضا فعال و شناخته شده خود را کمتر در جریان فعالییتهای عملی و حاشیه ای خود قرار میدهند.باین ترتیب منابعی که هم اکنون در خارج از کشور با این ارگان همکاری می نمایند در سطح فعالییتهای آشکار قرار دارند و قادر به تامین نیاز ها و اجرای طرحهای این ارگان نمی باشندبه همین جهت نمایندگی ها میبایست در انجام واجرای طرحی که بتوان طی آن افراد مورد نیاز را شناسایی,استخدام و تربیت نمود که دارای جهانبینی و اطلاعات بسیار بالا در رابطه با سازمان گروههای هدف باشد را در دستور کار خود قرار دهند.....»
و سند زیر دستورات لازم راکه طی دریافت سند فوق از مرکز توسط ریاست یکی از نمایندگیها صادر میشود رانشان میدهد.
«....
1-استخدام هرچه بیشتر منابع مفید و نفوذ دادن آنها در رده های مختلف سازمانی گروه هدف به منظور کسب اطلاعات لازم از هر گونه فعالییتی که علیه کشور و نظام اعم از تبلیغاتی یا به خطر انداختن منفعت کشور انجام میشود وشناسایی کامل عاملین اینگونه حرکتها و حدالامکان به دست گرفتن مسولییتهایی در داخل این گروهها.
2- برنامه ریزی و اجرای طرحهای ویژه عملییاتی مانند دستبردو سانسور به منظور بدست آوردن مدارک و اطلاعات خاص وحائز اهمییت.
3-ایجاد انشعاب وتقویت اختلافات موجود بین طیفهای مختلف موجود در این جریان وگردانندگان آنها به منظور تضعیف نیروی محرکه آن.
4-انجام اقدامات خنثی گر جهت خنثی کردن اقدامات تبلیغاتی گروههای هدف در حوزه تحت نفوذ مانند انتشار نشریات وکاتولوگها ....» .
ز: برنامه جهت شناسایی افراد مخفی :به محض شناسایی یکی از افراد مخفی در رابطه با یک عملییات که عمدتا توسط کنترل مکالمات تلفنی انجام میشود با بسیج امکانات وسیع ,فرد مورد نظر را تا رد دیگری به دست دهد تحت تعقیب قرار میدهند.این در حالی است که در اینگونه موارد شتابی را که در دستگیری افراد شاخص دارند را ندارند .
ح:قرارهای لورفته: اکیپهای گشتی در سر قرار کاملا استتار کرده و به هیچ وجه در ترکیبهای اکیپی حرکت نمی کنند .چند نفر را در ابتدا و انتهای مسیر قرار داده ضمن نگاه کردن به اطراف بلند بلند صحبت میکنند.گاهی مغازه ها و خانه های اطراف نیز توسط افراد عمل کننده اشغال میشود.درهای باز وافرادی که هر چند یکبار از آنها سرک میکشند آنهارا مشخص میکند .
ط: ورود پنهانی به خانه های فعالین : به منظور بدست آوردن اسناد اطلاعاتی یا برای نصب میکروفون یا دوربین انجام میگیرد. لذا از نگهداری اسناد طبقه بندی شده در خانه یا محل کار جدا خودداری شود.به موقع ترک منزل نشانه قابل تغییر در اثر حرکت در داخل خانه مشخص کنید وپس از ورود به خانه آن را چک کنید.
روشهای غیر مستقیم:در این روش دشمن بااستفاده از نقاط ضعف فعالین و مبارزین و ایجاد فضای اطلاعاتی اقدام به دام انداختن وکشف اسرار میکند.بدین صورت که با تبلیغات خود سعی در بزرگنمایی قدرت ارگانهای اطلاعاتی و پلیسی خود دارد که نتیجه آن تسلط کابوس پلیسی بر اذهان مردم میباشد.باین ترتیب برشدت سوظنها وگسترش جو عدم اعتماد افزوده میشود.میخواهد وضعی بوجود آورد که به مردم بقبولاند که ارگانهای ذیربط بر همه حوادث وجریانات آگاه ومسلط بر فعالییت های فعالین میباشد. نتیجه این خواهد شد که بعضی از والدین وهمسران فعالین به علت سادگی سیاسی ویا تحت تاثیر علاقه شدید به بستگان خود واز همه مهمتر به علت عدم آگاهی از ماهییت جنایتکارانه رژیم به اندازه یک مامور امنیتی در لو دادن بستگان خود موثر واقع میشوند.بر همین اساس است که که مقام امنیتی در بروردخود با والدین از انها تقاضا میکنند «در صورتی که فرزندانتان به راههای مبارزه کشیده شده اند برای نجات آنها از مجازاتهای سنگین مارا از فعالییتهای انها باخبر کنید».بطور کلی کوشش رژیم براین است که از همه مردم جاسوس بسازدو زمینه آن کنجکاوی بیش از حد افراد خانواده نسبت به هم ونیز دوستان نسبت به هم ودر کل رواج روحیه جاسوسی در جامعه میباشد.
آخرین مبحث در این قسمت مربوط به نحوه رفتار و نقاط ضعف فعالین میباشد که به بعضی از آنها اشاره میشود.
1-تظاهر خارجی؛نصب عکس شخصیتهای سیاسی و انقلابی یا مطالعه مقالات یا کتب سیاسی وایدولوژیک در محل کار و,کلاس درس , آسایشگاه سربازی ,اتوبوس درون و برون شهری برای یک مبارز که به نحوی در مبارزه مخفی شرکت دارد یا در مرحله خود سازی یا آماده کردن خود برای شرکت در هر نوع فعالییتی است نمونه های سادهای از تظاهر خارجی و بسیار مضر میباشد.که میتواند باعث جلب توجه عناصر امنییتی شود.هر نوع تظاهر خارجی در محیطهای اجتماعی در حکم گناه کبیره ای است که میتواند موجب لو رفتن خود و دوستانتان شود.اگر شما به نیروهای اطلاعاتی و امنیتی هشدار ندهید بر خلاف ادعاهای رژیم تمامی آنها فاقد شعور و هوشیاری لازم برای شناخت مبارزین و کشف فعالییت آنها هستند.بسیاری از لو رفتنها ودستگیریهارا به جای اینکه به حساب هشیاری و ورزیدگی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بگذاریم باید بحساب سادگی وعدم رعایت اصول امنیتی یا تکرار اشتباهات تاکتیکی از طرف خودمان بگذاریم.باید در نظر گرفته شود که ارگانهای نامبرده فوق کاری جز مشغول شدن با مسئله حرکت ملی ندارند.
صحبت کردن با صدای بلند در باره مسایل سیلسی و عقیدتی در خیابانهای پر جمعیت و مسیر های شلوغ کوهستانی یا کلوبها ویا قهوه خانه ها کاری بسیار مذموم و خطرناک میباشد.در محیطهای اجتماعی باید با ظرفیت و حوصله فراوان از شرکت در بحثهای چند نفره و خصوصا باافراد ناشناس خودداری کرد.بعضی از فعالین به علت نداشتن ظرفیت وکنترل خودبه محض شنیدن عقیده مخالف یا توهین از طرف یکنفر در جمعهای اجتماعی به سرعت وبه شدت وبدون تفکر اقدام به جواب دادن نموده وافکار خودرا در یک محیط مشکوک وناشناس افشا میکنند.واین خطرناکترین ضعف تشکیلاتی میباشد.
2-عادی بودن....در شرایطی که دوست ودشمن نسبت به فعالین ومبارزین دارای حساسیت و کنجکاو هستند.یک مبارز برای اینکه همچنان ناشناخته بماند باید تمام اعمال و رفتارش در محیط کار و زندگی عادی و طبیعی باشد. یک مبارز در حالی که باید سرشار از خشم و نفرت وکینه نسبت به رژیم حاکم ووابستگان و خائنین باشد باید با محیط اطرافش هماهنگ باشد.برای مثال اگر در اداره ای کار میکنید که کارمندان آن دارای تفکر خاصی میباشند بهتر است که شما نیز خود را مثل آنها نشان دهید.
3-اجتناب از پرگویی:پرگویی اگر بصورت یک عادت در آمده باشدخطرناکترین دشمن مخفی کاری است.
4-سرنگهداری ؛فرد مبارز مجاز نیست کوچکترین اطلاعی را در رابطه با موجودیت یا فعالیت گروهش هر چند هم بظاهر بی اهمیت باشدبه نزدیکترین دوست مورد اطمینان یا حتی برادر یا همسر خود در میان بگذارد .چراکه احتمالا بعد از مدت کوتاهی این اسرار در سطح وسیعی پخش خواهد شد.
5-دقت در توزیع ومبادله کتاب و نشریه و اعلامیه:این مواد باید به کسانی داده شود که ماهیت واصل او صد درصد شناخته شده باشد .بردامنه توزیع نشریات و اعلامیه باید کنترل داشت.باین معنی که تعدادو مسیر توزیع آن برای یک نفر باید مشخص شود .نفر مورد بحث نیز باید دستورات را دقیق اجرا نماید .
6-سبکباری:یعنی جز در موارد ضروری ولزوم باید از نگهداری هر نوع سندی که دلالت بر شرکت شخص در یک گروه یا برنامه مخفی دارد باید باید باید خودداری شود..
7- نگذاشتن ردو اثر؛منظوراین است که در کلیه اقدامات و فعالیتها ی مبارزاتی همواره باید باین فکر بود و طوری عمل نمود که در صورت دستگیری یا تعقیب اثری از اعمال و ارتباطات خود با دیگران یا محل اختفای و سایرین به جا نگذاشت یا با پاک کردن کلیه نشانه ها مامورین را سردر گم کرد .برای رعایت این مطلب نکات زیر را مد نظر داشته و اجرا نمایید.
الف)از نگهداری عکسهای دوستان هم فکر خود جدا خودداری نمایید .
ب)از داشتن و نگهداری دفترچه تلفن شامل اسامی و شماره هاو آدرس دوستان همفکر خودداری کنید.
ج)از نگهداری نامهها مخصوصا نامه های الکترونی خودداری کنید.
د)بر روی کتابهایی که مطالعه میکنید ار نوشتن حاشیه یا خط کشیدن زیر مطالب یا نوشتن اسامی خودداری کنید.
ه)کوشش کنید اعضای خانواده یا دوستانتان از اسامی رابطانتان اطلاعی نداشته باشند.
8-برای شناختن افراداز شتاب زدگی اجتناب کنیدوبه عامل زمان توجه کنید.جنبه های مثبت و منفی و خصوصیات جالب و نقاط ضعف وقوت افراد تحت شرایط مختلف وگذشت زمان بروز مینماید.
9-پرهیزازمعیارها و قضاوتهای قالبی و تعصبی در شناسایی افراد مانند لحاظ کردن سابقه زندان ویا داشتن برادر فعال یا با ایمان در گزینش یک فرد .قضاوتهای تعصب آمیز و از روی عاطفه به اندازه قضاوتهای قالبی موجب شناساییهای سطحی واعتماد زود رس و نسنجیده خواهد شد.
10- پرهیز از وسواس و سوظن های بی مورد؛از ساده اندیشی و قضاوت عجولانه در رابطه باگزارشات واصله در مورد افراد خودداری کنید.
11-لو دادن غیر مستقیم؛غالبا گروههای فعال حرف زدن درباره سایر گروهها را عیب نمی دانندونوشتن وحرف زدن واظهار اطلاعات در مورد آنهارا مایه فخر ونشانه توانمندی خود میدانند غافل از اینکه نه تنها باعث لو رفتن آنها میشوند بلکه سبب افشای روابط بین گروهها میشوند .
باید بدانیم که رپیم و دستگاههای امنیتی آن همه کوشش خودرا برای شناسایی گروهها و جمع آوری اطلاعات در مورد انها ودر هم شکستن توان مبارزه ای آنها به کار می بندد.در اینجا بخشی از اسناد بدست آمده از این سازمانهارا برای مثال می آوریم:
(....در صورتی که گروههای سیاسی که کم و بیش سازمان یافته هستند بر اساس طرحها ومشی هایی که دارند فعالیتهای مخفی خودرا در نهایت پنهان کاری میدهند ودر صورتی که اقدامات و و تصمیمات آنها بموقع کشف و خنثی نشود خطرات جدی امنیت کشور را تهدید خواهد کرد از سوی دیگر بمنظور مبارزه و خنثی کردن اقدامات ضد امنیتی بایستی قبلا اطلاعات لازم را کسب وبموقع از ان بهره برداری کرد لذا بهمین منظور طرح تلاش جمع آوری اطلاعاتی سال... که روشنگر نیازمندی های اطلاعاتی امنیت داخلی کشور است به شرح پیوست اعلام میگردد....
....الف)شناسایی هدف سازمان های موجود محتمل –تاکتیک و خط مشی- منابع مالی- محل آموزش اعضا و نحوه آموزش –حدود و وسعت و توانایی اقدامات و فعالییتها –روش تربیت کادر-نحوه جذب اعضا جدید –عمق و میزان تبلیغات وروشهای آن و وسایلی که به کار می گیرند.
ب)شناسایی و تعیین اختلافات داخلی ,دو دستگیها و انشعابات احتمالی و همچنین موارد همکاری واختلافات با سایر گروههای موجود.
پ)شناسایی و تعیین اسامی هیت رهبری با تعیین سمت –نام مستعار-میزان تحصیلات-قدرت ابتکار –آدرس محل کار و سکونت –وضع مالی وخانوادگی –وابستگی سیاسی قبلی –نقاط ضعف و قوت-خصایل فردی نظیر(روحیه انقلابی ,محافظه کاری ,جسارت,ورزیدگی وناتوانی ,اگاهی سیاسی و اجتماعی ,قدرت رهبری ,نفوذ روی افراد و فرمانبرداری کورکورانه و...)....)
علاوه بر این روشها حکومت با بسط دامنه کنترل خود به همه جوانب زندگانی اجتماعی قدرت اعمال فشار خویش را بر مردم افزایش داده است .امروزه اغلب امور زندگی از ازدواج تا مجالس ختم و از استخدام ونوع کار تا محل زندگی در قلمرو ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی قرار گرفته است .وقتی بر تمام اینها حکومت بر وسایل تبلیغاتی و سانسور را اضافه کنیم باید نهایت دقت و احتیاط را در فعالییتهای خود لحاظ کنیم در غیر این صورت کوچکترین اشتباه ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره حرکت ملی وارد خواهد کرد که قابل بخشش نخواهد بود.

****

تا به امروز دستگیری و یا زندانی بودن یکی از شاخصهای رقابت در بین فعالین حرکت ملی بوده است .(که بیشتر در اثر اشتباهات بسیار پیش پا افتاده اتفاق افتاده است)اما آنچه امروزه اهمیت دارد نداشتن سابقه دستگیری میباشد .چراکه آنان که تا بحال دستگیر شده اند گذشته از انکه تجربه ای بس ارزشمند را در اختیار سایر فعالین قرار میدهند عملا به مهره ای سوخته بدل شده ودائما چه در شرایط عادی وچه در روزهای بحرانی تحت نظر بوده وبعنوان یک دام برای سایر فعالین و به نفع ارگانهای اطلاعاتی حکومت عمل مینمایند.با توجه به کمبود مهره های کارامد ولزوم حفظ امنیت انها خصوصا مهره های عملییاتی رعایت موارد حفاظتی اهمییت ویژه خود را می نمایاند.

با توجه به اینکه حرکت ملی یک حرکت انقلابی بوده و حکومت برنامه مدونی برای مبارزه با ان دارد لذا دستگیری وزندانی شدن فعالین امری طبیعی میباشد اما آنچه مهم است این است که باید هزینه این دستگیریها را تا حد ممکن کم کرد. بنابرین رعایت نکات زیر برای کلیه فعالین مخصوصا فعالین ناشناخته که هنوز قابلییت عملییاتی دارند بسیار مهم و حیاتی است.

1-از تماس بوسیله تلفن خانه ویا محل کار وتلفنهای با شماره معلوم با سایر فعالین وطرح هرنوع مطلب مربوط در تلفن خودداری نمایید.

2-از حضور خود سرانه وبدون هماهنگی با رابطین خود در مکانهایی که احتمال دستگیری در ان زیاد میباشد خودداری کنید.

3-از انگشت نما شدن در مراسمات عمومی واقدامات خود سرانه خود داری نمایید.

4-از همراه داشتن هرنوع سند طبقه بندی شده واسامی فعالیین وشمارههای انها در در محلهای مشکوک به دستگیری خود داری کنید.

5-فعالین و مبارزین متشکل باید دارای مکانهای امن جهت بر پایی جلسات تیمی و گروهی باشندکه دارای علامتی باشد که بدون جلب توجه امن یا نا امن بودن انجا را قبل از رسیدن افراد به آن نشان دهد .این علایم طوری باید باشند که در صورت غافلگیری نیز بتوان آن را تغییر داد.

6-محلی که فعالین باید در آن جمع شوند باید امن بوده وایجاد کمترین جلب توجه رانیز ننماید .این محل بهتر است در مکانهای متراکم جمعییتی ودارای محلهایی برای فرار اعضا باشد.

7- قبل از شروع جلسات و برنامه ها باید برنامه برخورد اضطراری توجیه شده وافرادی که باید در گیر شده وآنهایی که باید فرار کنند و نحوه عمل آنها مشخص شود
.
8-اعضای یک گروه باید دارای مکان و زمان مشخص تماس در شرایط عادی و اضطراری باشند.مثلا برای زمانهای اضطراری دو زمان مشخص در روز با محل مشخص تعیین گردد که در صورت بروز این شرایط اعضا بتوانند براحتی همدیگر را پیدا کرده و ملاقات نمایند.

9-در زمان رفتن به محل ملاقات یا عملیات از عدم تعقیب خود توسط عوامل حکومتی یقین حاصل کنید.باید مواظب چهرههای تکراری که در مسیبر حرکت خود میبینید باشید.می توانیدبا روشن کردن یک سیگار یا بهانه نگاه کردن روزنامه ها یا ویترین مغازه ای اطراف خود را زیر نظر بگیرید.

10 برای فرستادن پیامهای مهم و حساس هرگز از وسایل رایج (تلفن ,نامه,اینترنت و...)استفاده نکنید.برای این کار میتوانید از پیکهای آموزش دیده استفاده نمایید یا خود شخصا برای رساندن پیام اقدام کنید.

11-ارگانهای اطلاعاتی مخبرین خود را اغلب از بین کثیفترین افراد انتخاب میکنند مانند معتادان به مواد مخدر والکلیها ,کسانی که دارای انحرافات جنسی یا عقده های روانی و خود کمتر بینی یا دارای سابقه مجرمیت هستند لذا این افراد را در محیط اجتماعی خود شناسایی کرده وبه جمع خود راه ندهید.

12-موضوعات مهم را فقط در محیطهای بسته ومطمئن صحبت کنید.

13-در اماکن عمومی با سکوت مداوم عمل شنود دشمن را با شکست مواجه کنید.

14-هرگاه عناصر مخفی دشمن را شناختید آنهارا به دوستان خود معرفی کنید.سعی کنید کسی را بی خود متهم نکنید.

15-در اکثر آپارتمانها دیوارها به قدری نازک هستند که احتمال استراق سمع بیشتر است بنابراین در چنین مکانهایی تا میتوانید آهسته صحبت کنید.وبا روشن کردن رادیو یا تلوزیون صدای خود را محو کنید.
بنابر آنچه گفته شد همیشه باید سعی بر این باشد که از گیر افتادن دوری کرد.ولی گیر افتادن فعالین چیزی دور ازذهن نیست در صورتی که میتوان با رعایت اوصول امنیتی احتمال آن را به صفر کاهش داد.پس اگر چنین موقعیتی برای شما پیش آمد موارد زیر را به خاطر بسپارید :

1- در هنگام دستگیری خونسردی خود را حفظ کنید.

2-شما اولین و آخرین دستگیر شدگان نیستید.بنابر این ضمن کنترل اوضاع سعی کنید قوت قلب دوستان خود باشید.

3- سعی کنید بین دستگیر شدگان انگشت نما نشوید.

4-مراقب عوامل نفوذی داخل بازداشتگاه باشید.افرادی که خود را جزو فعالین نشان داده وسعی در برقراری ارتباط با شما دارند.

5-اگر برای اولین بار دستگیر میشوید لازم نیست دفاع ایدولوژیک یا پرحرفی نمایید .بهتر است خود را بی اطلاع نشان داده واز دادن جوابهای سربالا پرهیز نمایید.بیاد داشته باشید اولین اصل آزادی با کمترین هزینه است .بهتر است خود را فردی نااگاه و اغفال شده نشان دهید.

6-پاسخ به سوالات را هر چه ممکن است گنگ ,کوتاه و غیر مشخص بیان کنید.

7-در بازجویی ها تا می توانید کم صحبت کنید .

8- سوالهایی راکه جواب میدهید به خاطر بسپارید.

9- به احتمال قوی در حین بازجویی چشمانتان بسته خواهد بود .سعی کنید باچشمان بسته بازجویی نشوید.اعتراض کرده وسکوت کنید.(سابقه دارها)

10- گاها فحاشی وضربات ناخوشایندی را در طی نقل وانتقالات دریافت خواهید کرد انها برای بر هم زدن تعادل فکری شماست .سعی کنید خونسرد باشید.

11-بیاد داشته باشید آنها نمی توانند اسرار شما را بخوانند مگر آنکه شما خود کلید ذهن خود را تقدیم آنها کنید.

12-طرز رفتار عاقلانه و مدبرانه شما کلید رهایی شما میباشد.

13-اگر سابقه دار هستید همانطوری که میدانید تا مراحل آخر بازجویی ماندنی هستید , حتما دادگاهی خواهید شد.مرحله بعدی کارشما
مصاحبه با مامورین ساواما خواهد بود.بهتر است همواره اطلاعات سوختهای را آماده کرده باشید.

14-دانستن قوانین و حق وحقوق مربوطه خود میتواند کمک بزرگی برای شما باشد.

15- تهدید یکی از عمده ترین شیوههای آنها میباشد , پس بهتر است هرگز ترس را به خود راه ندهید
.
16 گول رفتار دوستانه بازجوهارا نخورید ,چرا که آنها پول میگیرند تا شما را تخلیه اطلاعات کنند پس هرگز به هیچ یک از آنها اعتماد
نکنید.

17- روحیه خود را حفظ کنید .

18- انتظار کمک از هیچ کس را نداشته باشید امنیت دوستانتان ونیز خود شما در دستان شماست. اگر درست رفتار کرده باشید در همان چند ساعت اولیه دستگیری آزاد خواهید شد .

19 –اگر فرصتی جهت اطلاع تلفنی بدست آوردید فقط با نزدیکان درجه یک خود تماس بگیرید.

در صورتی که سابقه دار بوده یا از قبل تحت نظر بوده باشید تا مراحل نهایی باز جویی را طی خواهید کرد بنا براین دانستن مراحل و روشهای باز جویی می تواند کمک شایانی به شما بکند .آنچه در پایین میآید چکیده این اصول و روشهاست.

تکنیکهای باز جویی که در منابع تخصصی عمدتا به عنوان تکنیکهای شستشوی مغزی مطرح میشود درحال حاضربه خوبی استاندارد شده اند.
هرچند میزان و ماهیت فشاری که باید در مورد هر فرد اعمال شود متناسب با شخصیت سوژه ,شرایط و اهمیت موضوع و توانایی متصدی امر متفاوت خواهد بود ولی تمامیت وکلیت آن تابع اصول و تکنیکهای مشخصی است.

اقدامات:

1-کنترل همه جانبه و فراگیر؛
سراسر وجود زندانی حتی فوریترین نیازهای او مانند خواب و بیداری نیز تحت کنترل قواعد سختی است.هدف آن است که سوژه در معرض آزار روانی قرار گیرد و این باور در او بوجود آید که زندانبانان او قادر مطلق هستند و او موجودی کاملا ناتوان است.

2-منزوی کردن؛
به محض بازداشت ارتباط متهم با دنیای خارج بطور کامل قطع میشود و فقط اطلاعاتی که متصدیان مناسب تشخیص دهند در اختیار او قرار میگیرد.

3-عدم اطمینان ؛
در چند روز اول بازداشت چیزی در مورد علت بازداشت به متهم گفته نمی شود وپاسخ به سوالات نیز جز با خشونت نمی باشد .به او القا میشود که خود او به ماهیت جرائمی که مرتکب شده آگاهی دارد وباید اعتراف کند .متهم خود را با یک معمای دیوانه کننده روبرو میبیند وچون چیزی در مورد اتهامات وارده نمی داند بنابراین نمیتواند تدابیر دفاعی اندیشه کند .(در این شرایط فقط باید چنین به خود القا کنید که بی گناهید.)

4-شکنجه؛
متهم در معرض انواع شکنجه های روحی و روانی قرار میگیرد.بازجویان دوازده تا شانزده ساعت متوالی اورا تحت بازجویی و شکنجه قرار میدهند و ممکن است به او گفته شود که خانواده و دوستان او علیه او بیانیه صادر نموده اند .بعد از این شکنجه ها زندانی را به سلول برگردانده و اجازه میدهند بخوابد اما ناگهان دوباره اورا برتی یک بازجویی دیگر با تندی بیدار میکنند.این روند آنقدر ادامه می یابد تا متهم آمادگی مطلوب جهت تاثیر پذیری روانی پیدا کند.

5- تحقیر شخصیت؛
زندانی از لحظه اول بازداشت درمیابد که جرم او سبب شده که همه منزلت و احترامی که داشته ازبین برود وکتناسب با موقعیت اجتماعی خود تحقیر خواهد شد .

6-ایجاد ناتوانی و فرسودگی جسمی؛
برای متهم رژیم غذایی برقرار میشود تا وزن ,توانایی و طاقت او به سرعت کاهش یابد.در نتیجه وی آنقدر ضعیف میشود که دیگر توانایی انجام فعالیتهای طولانی ذهنی را از دست داده یا برای او دشوار گردد.مختل کردن خواب خصوصا زمانی که توام با خشونت ووحشت ,تنش وبازجویی مداوم باشد روند فرسودگی اورا تسریع میکند.

7-مسلم کردن جرم؛
یکی از موزیانه ترین تدابیری که بکار گرفته میشود فرض ارتکاب جرم توسط متهم میباشد.(از نظر بازجو هر متهمی مجرم است مگر خلاف ان ثابت شود)بازجویان سعی میکنند با طرح این فرض به زندانی ثابت کنند که بطور قطع مرتکب جرم شده این اطمینان توجیه کننده اقدامات سخت جهت گرفتن اعتراف است .

توالی مراتب قوق شرط اساسی برای شستشوی مغزی است چنانچه طی آن متهم پس از یک دوره ابتدایی شوک و سردرگمی به رفتار خود فکر میکند تا شاید در میان آنها گفتار یا کرداری بیابد که دال بر گناهکار بودن او باشد (لحظه شکست )البته ضرورتی ندارد که حتما چنین عملی وجود داشته باشد زیرا عاقبت متقاعد میشود که هر گونه عمل او در گذشته از سوی رژیم جرم محسوب میشود.وقتی متهم در پذیرش احتمال گناهکار بودن خود پیشرفتی نماید یا احساس کند که عقیده جدیدی را میتواندذیرش نماید زندگی قابل تحمل تر و دردهای جسمی کاهش خواهد یافت (شروع مرحله خیانت به همفکران)در این مرحله بازجویان دوستانه تر خواهند بود وبه او شنخصیت خواهند بخشید.و با شکنجه گران با خشونت رفتار خواهند کرد.اگر متهم پس رفتی داشته باشد شرایط قبل دوباره اعاده خواهد شد.بطور کلی پذیرش ادعاها پاداش و مقاومت ,مجازات دارد .سوژه ناچار به مرحله ای از ترس می رسد که با ناامیدی میخواهد باور کند که :2+2=5


هدف پروسه شستشوی مغزی:
اول)برداشتن تفاوت میان گناهکاری وبیگناهی
دوم)محو مرز بین واقعیت و اوهام ذهنی
این تخریب فکری چه در بعد ایدولوژی وچه در مساله اعتراف به آسانی حاصل نمی شود.سوژه برای حفظ اعتبار و ارزشهای قبلی خود دفاع می کند .ناتوانی جسمی ,خستگی ,درد ,محرومیت و تحقیر توان دفاعی اورا میشکند و وی را وادار به تغییر عقیده یا اعتراف میکند پذیرش گناه از سوی سوژه نشان دهنده مرحله ای از تغییر عقیده است که باز گشتی ندارد .نتیجه این عمل کنار هم گذاشتن جزئیات و تبدیل آنها به اعتراف است و ممکن است در این حالت دیگران را نیز متهم به مسولیت وضع پیش آمده برای خود کند چرا که وی در این موقع همان اندازه که در گناهکار بودن دیگران سر در گم است که در مورد بی گناهی خود.

مکانیزمهای شستشوی مغزی:
1-همانند سازی:
سوژه در حالی که از ارتباطات انسانی جدا شده خود را با رئیس بازجوها که در مقایسه با زیر دستان ملایم تر و دلسوز تر است همانند میسازد.و این امر معمولا عامل مهمی در تسلیم سوژه است.

2- کاهش توانایی ذهنی:
سوژه در نتیجه خستگی و ناتوانی آنقدر فرسوده می شود که واقعا نمی تواند در مورد موضوع خاصی تمرکز ذهنی داشته باشد.

3- سردر گمی ناشی از حبس انفرادی:
انزوای طولانی و سردرگمی ناشی از آن نقش مهمی در فرآیند نرم کردن دارد.از سوی دیگر محرومیت حسی شدید معمولا سبب نوعی محرک طلبی گشته واین موجب افزایش تلقین پذیری می شود.

4- تلقین:
یکی از واقعیتهای انکار نا پذیر آنست که اکثر افراد در مقابل تلقین تاثیر پذیرند این موضوع از زمانهای قبل به عنوان عامل اساسی در تغییر رفتار های طبیعی و غیر طبیعی انسان شناخته شده است سوژه در اثر تلقین و تحت فشار شدید فیزیکی و هیجانی نمی تواند بین اعمال خود واعمالی که باز جوها تلقین میکنند تفاوت قائل شود .تلقین به او کمک میکند تا اعتراف خود را بسازد.

5- تکرار :
تکرار مراحل قبل تنیجه گیری را حتمی میکند

6- احساس گناه :
سوژه مجبور است لحظه به لحظه زندگی گذشته سیاسی و غیر سیاسی خود را مرور و اغلب توجیه کند . بازتابهای چنین کاری اغلب باعث برانگیختن احساس گناه می شود که پیدایش این حس نقش مهمی در کاهش توانایی یا اراده مقاومت دارد.

7- تخریب خود :
هر چند سوژه راهی جز تسلیم در برابر خود نمی بیند اما تحمل تحقیر به تضعیف عزت نفس وی منجر می شود بخصوص اگر او فرد عالی رتبه ای بوده این مسئله بیشتر برای او مخرب است و موجب کاهش توانایی فرد در مقاومت می شود.

8- رفتار شرطی:
ارتباط میان پاداش و تنبیه و ارزیابی پیشرفت وعدم پیشرفت یکی از روشهای شرطی کردن زندانی برای ایجاد پاسخ مطلوب در اوست.

9- رفتاررغیر عقلانی در برخورد با محرک ناگهانی :
بسیاری از افراد در برخورد با محرکهای غیر منتظره مانند درد ,ترس و خشم وغیره در هم شکسته میشوند آنها قادر به کنترل رفتار خود نیستند و به گونه ای واکنش نشان می دهند که بی شخصیت به نظر میرسند سوژه هایی که بطور غیر منتظره در معرض بد رفتاری یا بی احترامی یا شکنجه قرار می گیرند ممکن است چنان مقهور شوند که مقاومت آنها در هم شکسته شده وظرف مدت کوتاهی تسلیم شوند .

10- تناوب ترس و امید :
ایجاد متناوب ترس و امید ,همان شیوه تشویق و تنبیه است .عامل شستشوی مغزی باید امید به زندگی بهتر و آینده درخشان را در برابر همکاری سوژه در او زنده نگه دارد و گرفتاری به عذاب سخت و طولانی را در برابر عدم همکاری او گوشزد نماید.


با توجه به وضعیت فعلی کارشناسان عقیده دارند کمتر کسی را تاب مقاومت در برابر شیوه شستشوی مغزی است .مگر افراد خبره ای که دارای هنر تسلط بر ذهن بوده و آمادگی قبلی دارند .در غیر اینصورت لزوم طبقه بندی اطلاعات بسیار مهم است .اعضای یک گروه و تشکیلات بایستی قانون طبقه بندی اطلاعات را به شدت رعایت کرده ومراتب حفاظتی را یاد گرفته و به کار گیرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر