۱۳۸۵ شهریور ۱۲, یکشنبه

صليب سرخ شمار گم‌شدگان مناقشه قره‌باغ را بيش از چهار هزار نفر اعلام كرد

باكو ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۶/۱۰‬
خارجي.سياسي.جمهوري‌آذربايجان.قره‌باغ.صليب سرخ
دفتر نمايندگي كميته بين‌المللي صليب سرخ در باكو، شمار افراد گم‌شده در جريان مناقشه بر سر منطقه "قره‌باغ" را چهار هزار و ‪۱۳۲‬نفر اعلام كرد.

منطقه خودمختار "قره‌باغ كوهستاني" در قلمرو جمهوري آذربايجان، پس از فروپاشي شوروي سابق، با حمايت دولت ارمنستان، جدايي خود را از باكو اعلام كرد.

اختلافات در اين رابطه منجر به درگيري نظامي طي سالهاي ‪۱۹۹۲‬تا ‪۱۹۹۴‬ ميلادي بين نيروهاي آذري و ارامنه و خروج منطقه قره‌باغ و هفت شهر آذري اطراف آن، از حيطه نظارت جمهوري آذربايجان شد.

دفتر نمايندگي صليب سرخ در باكو، در گزارش خود كه روز جمعه منتشر شد، آورده است: سه هزار و ‪۲۸۶‬تن از گم‌شدگان "آذري" ، ‪۸۳۴‬نفر آنها ارمني و ‪۱۲‬نفر نيز از افراد نظامي و غير نظامي كشورهاي خارجي هستند.

طبق اين گزارش، از آغاز مناقشه قره‌باغ تاكنون، با ميانجيگري كميته بين‌المللي صليب سرخ، ‪۶۵۹‬اسير نظامي و غيرنظامي اعم از آذري و ارمني، از اسارت آزاد و تبادل شده‌اند.

دفتر نمايندگي كميته ياد شده، آمادگي خود را براي ادامه همكاري با كشورهاي طرف مناقشه بمنظور گسترش فعاليت براي جمع‌آوري هرچه بيشتر اطلاعات درباره گم‌شدگان، اعلام كرد.

بر پايه اين گزارش ، كميته مذكور همچنين بررسي‌هاي خود را در زمينه شناسايي اجساد افراد گم شده در جريان مناقشه قره‌باغ، ادامه مي‌دهد.

باوجوداعلام آتش‌بس بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان در سال ‪،۱۹۹۴‬تاكنون اقدام‌هاي مورد نظر براي صلح و سازش ميان طرفين، به نتيجه‌اي نرسيده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر