۱۳۸۵ مهر ۲, یکشنبه

تجمع اعتراض آمیز در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربايجان شمالي

روز گذشته 31 شهریور ماه ( 22 دسامبر ) عليرغم ممانعت نیروهای پلیس آذربایجان ٫ تجمع اعتراض آمیز حزب استقلال ملی آذربایجان ( آذربایجان میللی ایستیقلال پارتیاسی – آمیپ ) به مناسبت یکم مهر ماه در اعتراض به تبعیض ملی و زبانی هم وطنان خود در بخش جنوبی آذربایجان در ایران در برابر سفارت این کشور در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

لازم به ذکر است که چندی پیش نیز این حزب طی اقدامی مبادرت به برپایی یک فروم ( گردهمایی ) بین المللی با حضور احزاب مختلف آذربایجان شمالی و احزاب مختلف حرکت ملی آذربایجان جنوبی در حمایت از زندانیان و حرکات ملی و مدنی ، خصوصا مسادل مربوط با قیام یکم خرداد ماه امسال که منجر به کشته و زخمی شده صدها تن و زندانی شده چندین هزارتن از هویت طلبان شده بود نمود . این گرهمایی به همت اعتبار محمداف رهبر این حزب که از فعالین ملی و کهنه کار آذربایجان که سابقه مبارزاتی او به دوران شوروی سابق برمی گردد برگزار شد.

در این گردهمایی احمد اوبالی مدیر شبکه تلویزیونی گوناز تی وی ، صالح ایلدیریم از حزب استقلال آذربایجان جنوبی ، ماحمود بیلگین از حزب گاموح ( اورپا شعبه سی ) ، کنگره جهانی آذربایجانیها ( داک ) ، دموکراتیک آذربایجان کنگره سی ( داک ) ، کمیته دفاع از حرکت آزادی ملی آذربایجان جنوبی ، حزب سوسیال دموکرات ، جبهه خلق ، حزب لیبرال دموکرات از آذربایجان شمالی و احزاب و گروههای دیگر اشتراک داشتند.

در جریان این گردهمایی تصاویر تظاهراتهای خرداد ماه تبریز ، اورمیه ، اردبیل و سایر شهرهای آذربایجان از طریق سی دی به اکران درآمد که گستردگی حضور ملت آذربایجان مورد استقبال و شگفتی حضار شده و گزارشات دروغین رسانه ها و مقامات ایران را آشکار نمود.

لازم به ذکر است که این فروم با اعتراض شدید سفارت جمهوری اسلامی ایران مواجه شد .

همچنین به مناسبت یکم مهرماه روز مبارزه با تبعیض ملی و زبانی امروز تظاهرات های مختلفی در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا از جمله کلن آلمان ، استکهلم سوئد و لندن انگلیس برگزار شد و تا 3 ساعت دیگر در شهر تورنتو کانادا و سایر کشورها برگزار خواهد شد .

به امید آزادی آذربایجان از زندان شوینیزم آریایی . بابک بخت آور

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر