۱۳۸۵ مهر ۱, شنبه

اولمالی دیر هرکسه ، اوز دیلینده مدرسه

تبریز ، راسته کوچه به سمت دانشگاه تبریز ، اول مهر ، ساعت 4 بعد از ظهر

اولمالی دیر هرکسه ، اوز دیلینده مدرسه

تا زمانی که ملت شکست خورده ای ، زبان خود را از دست نداده است ، امید پیرزی برایش وجود دارد مونتسکیو

اول مهر هر سال ، یادآور خاطره دردناک تحصیل به زبان بیگانه ، برای هر آذربایجانی متعهد به فرهنگ اصیل و ملی خود است. سالیان سال است که دشمنان سزمین عشق و حماسه و شعور ، آذربایجان ، به فرزندان این مرز و بوم ، اجازه خواندن و نوشتن به زبان مادری خود را نمیدهند و آنها را مجبور میکنند تا “آب” را بجای “سو” و “نان” را بجای “چورک” فرا گیرند.

امروزه در قرن بیست و یک و در عصر جهانی شدن ، در اکثر کشورهای جهان ، تحصیل به زبان مادری ، حق طبیعی و بدیهی هر فردی بوده و ممانعت از آن ، نقض آشکار حقوق بشر بشمار می آید. در حالیکه سرعت تحولات علمی و فنی در جهان ، در سایه آموزش به زبان مادری و فهم سریع آن ، وصف ناپذیر به جلو میرود، در کشوری که امروزه ایران نامیده می شود، مشکل اساسی مردم ساکن در این جغرافیای سیاسی،عدم تحصیل به زبان مادری است. اگر در دنیای امروز ، زبان یکی از ابزارهای سیاست گردیده است ، بی شک در آذربایجان ، زبان عین سیاست است ، چرا که جوهر آذربایجانی و ریشه تمامی گذشته ، حال و آینده او ، زبان ترکی است. بر همین اساس است که آذربایجانیان در طول تاریخ ، بیش و پیش از همه چیز ، از زبان خود ، محافظت نموده اند. خردادماه امسال ، برگ زرین دیگری بود که بر این مبازه تاریخی طولانی افزوده گردید. شعار “هارای ، هارای من تورکم” نمونه بارزی از تداوم این مسیر تاریخی است. از همین رو دشمنان آذربایجان نیز ، نهایت سعی و تلاش خود را می نمایند تا زبان آذربایجانی را ازبین ببرند. چرا که از بین بردن زبان ، اولین گام برای از بین بردن یک ملتی است و پس از مرگ زبان و نفوذ زبان بیگانه در آن ، به آسانی می توان جغرافیا ، تاریخ ، هویت ، سیاست ، اقتصاد ، فرهنگ و همه وجوه انسانی یک ملت را از بین برد. نگاهی به سیاستهای شوونیستی در ایران ، در طی سالیان گذشته ، ما را به این حقیقت رهنمون میسازد.

ملت سرافراز آذربایجان!

شونیسم فارس که بدرستی به غیرت انقلابی ملت آذربایجان در یکصد سال اخیر آگاه است و نیک میداند که ملت آذربایجان در طی صد سال ، چهار بار انقلاب کرده است ، عزم خود را جزم کرده تا زبان ملی و آنگاه تفکر ملی آذربایجان را از بین ببرد. برای اینکار نهایت تلاش خود را نموده و از طریق ممنوع کردن چاپ کتاب و نشریات در دوره پهلوی ، ممنوع نمودن تحصیل به زبان ترکی در دو رژیم پهلوی و جموری اسلامی ، پخش برنامه های فارسی از شبکه های رادیو ، تلوزیونی در استانهای آذربایجان بالاخص برای کودکان ، تحقیر و توهین بوسیله شبه برنامه های طنز ، در رسانه های عمومی ، تخریب اقتصاد آذربایجان و به تبع آن کوچاندن مردم به مناطق فارس نشین برای تامین زندگی روزمره ، تحقیر و توهین به مفاخر و شخصیتهای ملی آذربایجان ، سرکوب هرگونه فعالیت سیاسی در آذربایجان ، توهین و تحقیر شخصیتها و بزگان مذهبی همچون آیت الله العظمی شریعتمداری و آیت الله العظمی خویی و حجت الاسلام عظیمی قدیم در 27 سال گذشته و بسیاری راههای دیگر سعی در از بین بردن فرهنگ و زبان آذربایجان نموده است

ملت شجاع آذربایجان!

شوونیسم فارس ، در حالیکه خون شهیدان آذربایجان در خرداد ماه جاری از سنگ فرش خیابانهای آذربایجان خشک نگردیده است و هنوز بسیاری از دلاورمردان سرزمین غیرت و شرف در سیاه چالهای آریایی تحت شکنجه اند؛ بی شرمانه با تبرئه مدیر مسئول روزنامه ایران ورفع توقیف این سیاهنامه و نیز تبرئه سیاهنامه شرق از توهین به ملت آذربایجان ، که ستارخان را راهزن خطاب نموده بود ، بار دیگر به شعور ملت آذربایجان توهین نمود.

ملت عزتمند آذربایجان!

ما دانشجویان دانشگاههای تبریز ، در تداوم قیام خرداد ماه آذربایجان و نیز اعتراض به سیاستهای تبعیض آمیز شوونیسم فارس در رفع توقیف روزنامه ایران و تبرئه مدیران مسئول شرق و ایران ، از اتهام توهین به ملت آذربایجان و نیز در اعتراض به تداوم بازداشتها و سرکوب فعالین آذربایجانی و بالاخص در اعتراض به سیاستهای آپارتایدی شوونیسم فارس در ممانعت از تحصیل به زبان مادری ، همگام با همه دانشجویان آذربایجانی در تمامی شهرهای آذربایجان و نیز دانشجویان دیگر ملتهای ساکن در ایران ، در روز اول مهر ، ضمن عدم حضور در سر کلاسهای درس ، رأس ساعت چهار بعد از ظهر در راسته کوچه تبریز ، گرد هم می آییم و با راهپیمایی به سمت دانشگاه تبریز به سیاستهای شونیستی آپارتاید فارس اعتراض می کنیم. امید است که حضور تک تک ملت آذربایجان ، در این مراسم مردمی- دانشجویی ، امید دشمنان آذربایجان را به یأس تبدیل نماید

پس وعده دیدار ما:

تبریز ، راسته کوچه به سمت دانشگاه تبریز ، اول مهر ، ساعت 4 بعد از ظهر

یاشاسین آذربایجان

دانشجویان دانشگاههای تبریز(دانشگاه تبریز ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، دانشگاه آزاد تبریز ، دانشگاه صنعتی سهند ، دانشگاه تربیت معلم آذربایجان ، دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، آموزشکده فنی تبریز)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر