۱۳۸۵ شهریور ۲۹, چهارشنبه

اول مهرماه روز اتحاد ملل غیرفارس

بی شک بغیر از دانش آموزان و دانشجویان فارس زبان همه دانشجویان و دانش آموزان و حتی فارغ التحصیلان غیر فارس اعم از تورک، کرد، عرب، بلوچ و ترکمن در طول سالیان دراز گذشته تحت سلطه سنگین زبان فارسی مجبور به ادامه تحصیل بوده و در این مسیر ضجرها و تحقیرهای فراوانی را تحمل نموده اند. ظاهرا دیگر صبر ملل غیرفارس ایرانی و بویژه اکثریت تورک آن بسر آمده است. از بحران کاریکاتور روزنامه ایران بدینسو دانشجویان و دانش آموزان تـورک در هرکجای ایران با اعتماد بنفس بیشتری در پی مطالبه ابتدائی ترین حقوق انسانی و ملی خویش هستند.

حال زمان آن فرا رسیده است که سایر ملل تحت ظلم دوش به دوش تورکها زمینه را برای شکست استبداد و آپارتاید فارس فراهم نموده و امکان ادامه تحصیل برای همه کودکان بزبان مادری خود را فراهم سازند. هرگونه سستی در ادامه مبارزه به ضرر تمامی ملل ساکن ایران تمام خواهد شد. در شرایطی که همه به اصطلاح سینه چاکان دمکراسی و جمهوری خواهی چشمها و گوشهای خود را بسته و حتی در بسیاری از موارد همسو با جریانات شونیستی و حکومت جمهوری اسلامی عملکرد مبارزین ملل را زیر سوال می برند، اتحاد ملل غیر فارس بیش از پیش ضرورت پیدا می کند. واقعیت اینست که رژیم جمهوری اسلامی حاضر به اجرای کنوانسیونهای بین المللی مبنی بر برسمیت شناختن حقوق زبانی ملل غیرفارس نیست و تنها اتحاد و اعتراضات گسترده و مدنی است که میتواند صدای ملل مظلوم غیرفارس را به گوش جهانیان رسانده و رژیم جمهوری اسلامی را مجبور به پذیرش خواسته اکثریت مطلق ملل غیر فارس بنماید.

سکوت سایتهای اینترنتی وعدم انتشار بیانات تشکلهای غیرفارس و بایکوت شدید خبری مبارزات جنبش دانشجوئی آذربایجان و سایر فعالان ملی اگرچه حیرت برانگیز است اما هرگز باعث تعلل مبارزین در طلب خواسته های قانونی خود نمی شود. در چند روز باقی مانده به اول مهر امید است تشکلهای دانشجوئی و غیر دانشجوئی ملل غیرفارس با صدور بیانیه هایی به کمک تورکها شتافته و حلقه محاصره شونیسم فارس را تنگتر نمایند. روش مبارزه و اعتراض در هر شهر و منطقه ای یکسان نخواهد بود.

اما حداقل کاری که میتوان انجام داد عدم حضور در سر کلاسهای درس می باشد. بالطبع سایر اعتراضات مدني اعم از شعار نویسی روی دیوارها و حتی تجمع های آرام و مدنی میتواند متناسب با شرایط هر منطقه صورت بپذیرد. بایستی به هر طریق ممکن صدای خود را به گوش انسانهای آزاده جهان برسانیم. بایستی دنیا بداند که در ایران چند مللیتی اقلیت فارس دانش آموزان و دانشجویان غیرفارس را مورد ظلم و تبعیض زبانی و فرهنگی قرارداده است. در اینصورت است که میتوانیم جهان را با خود همگام نماییم. به قول یک مثل ترکي که میگوید : آغلامایانا په په یوخدور.

گله جک بیزیمدیر
حمیده اسکوئي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر