۱۳۸۵ مرداد ۹, دوشنبه

نگاهی بر عملکرد تشکلهای دانشجویی آذربایجان

یکی از نقاط قوت حرکت ملی آذربایجان ،جنبش دانشجویی می باشد . که در سالهای اخیر بار سنگین حرکت بیشتر بر دوش این فعالین زحمتکش و جوان بوده است .
با توسعه دانشگاهها در کشور و در شهرستانهای متعدد فعالیتهای سیاسی نیز به طور موازی با آن پیشرفت نمود . دانشجویان هویت خواه آذربایجانی نیز در دفاع از حرکت به حق ملیشان شروع به فعالیت نمودند .
دانشجویان با راه اندازی کانونهای ادبی، کلاسهای ترکی ، انتشار مجله،برگزاری اردوها و ... سعی در متشکل نمودن همفکران خود و جذب ایشان برای فعالیتهای منسجم تر نمودند و لیکن با فشارهای سنگین موجود گروههای بسیار کمی توانستند موفق به دریافت مجوز تشکل دانشجویی بکنند وبا وجود مشکلات ایجاد تشکلهای غیر رسمی نیز به آسانی امکان پذیر نبوده است.
در کل دانشگاههای کشور دو تشکل بسیج و انجمن اسلامی به عنوان ارکان جناحهای راست وچپ امکان هرگونه نقد از قدرت و دگر اندیشی را از دانشجویان روشنفکر و اگاه میگیرد هر چند که با زیرکی دانشجویان ،انجمنهای اسلامی گاها در جهت منافع حرکت ملی پیشرفته‌اند و حتی با ضعیف شدن جناح چپ بعضی از آنها از جمله انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل به دست فعالین حرکت ملی افتاده است که حتی تمام اعضای شورای مرکزی این تشکل در حوادث اخیر دستگیر شدند .
حال به بررسی عملکرد 3 تشکل مهم دانشجویی می پردازیم :

1-آذبیلتوپ(آذربایجان بیلی یوردلار توپلومو)
این تشکل دارای سابقه درخشانی در جنبش دانشجویی می باشد .از نقاط قوت این تشکل ارتباط قوی با دانشگاههای مختلف کشور بوده و حمایت از دانشگاههای ضعیف و در عین حال بهره مندی از امکانات ایشان همچون نشریات و مجوزهای برنامه برای ارائه کارهایشان همچون ویژه نامه های تحقیق و ... از ویژگیهای این تشکل می باشد اعضای با سابقه و فارغ التحصیلان این تشکل همچنان مدیریت این تشکل را بر عهده دارند ولی اینچنین به نظر می رسد که در جذب نیروهای جدید ضعیف عمل نموده اند . این تشکل از لحاظ فعالیت تشکیلاتی و انظباط می تواند به عنوان الگوی سایر تشکلها باشد و همچنین در ارائه مسائل جدید و راهکارهای مناسب همچون طرح روز کتاب ،طرح مسئله فدرالیسم و... به عنوان یک تشکل پویا می باشد.
آذبیلتوپ به علت عدم توانایی در برقراری ارتباط با قشر دانشجو و سایر اقشار جامعه (چرا که عمده ارتباط توپلوم با فعالین دانشجو می باشد نه تمام دانشجویان آذربایجانی و البته این فعالین نیز به علت عدم دسترسی به پایگاه و امکانات مناسب نتوانسته اند در اقشار دانشجویان نفوذ کنند) نتوانست نقش مهمی در جریان اعتراضات دانشگاهی و شهری داشته باشد و تنها بعد از قیام عظیم مردمی بود که فعالین توپلوم شروع به مذاکره با مسئولین نمود که در نوع خود عملی جالب و قابل تحسین بود هر چند که انتقادات زیادی بر نوع و کیفیت مذاکره وارد می باشد .
اول اینکه طرف مقابل باید از اشخاص معقول انتخاب می شد و اشخاص امثال فرهنگی که از طرف فعالین به عنوان شخصیتی منفور شناخته شده وارگان غیر رسمی وی (هفته نامه میثاق)به عنوان مرکز تاخت بر علیه حرکت می باشد و طبیعی است که اینچنین شخصی مدافع حرکت ملی نخواهد بود .
ایراد دیگری که بر مذاکرات توپلوم وارد است عدم پایه گذاری یک راه حل مناسب برای پیگیری مطالبات می باشد. توپلوم همچون موقعیتهای پیشین که به بیان مطالبات می پردازد به طرح خواسته های آذربایجان حال اینکه مهمتر از ارائه مطالبات کلیشه‌ای ایجاد راه حلی برای پیگیری این مطالبات بود که تا اوضاع به وضیت سابق برمی گردد مثل همیشه مطالبات فراموش نشوند و ایجاد کمیته‌ای برای پیگیری حقوق آذربایجان با حضور نمایندگان مجلس ، دولت و حرکت ضروری می نمود که از توپلوم بعلت حضور در تهران انتظار بیشتری می رفت و رویهمرفته متاسفانه این تشکل نتوانست در حوادث اخیر نمره قبولی بگیرد . و این شائبه که توپلوم در مدیریت بحران ضعف دارد بار دیگر تصدیق شد که امید است مسئولان توپلوم در آینده این ضعف را نیز برطرف نمایند.
2-تشکل آرمان
این تشکل نسبتا نوپا که در سالهای شروع به فعالیت با مشکلات عدیده ای دست به دامن بوده است در سالتحصیلی اخیر کارنامه درخشانی بر جای گذاشت . مهمترین ویژگی این تشکل محل استقرار آن در پرجمعیت ترین مرکز دانشگاهی تورک نشین(دانشگاه آزاد تبریز با نزدیک به 30هزار دانشجو که اکثریت آنها تورک می باشد) و آنهم در مرکز سیاسی آذربایجان یعنی تبریز می باشد .
آرمان با جذب اعضای جدید توانسته است از لحاظ نیروی انسانی خود را تا چندین سال تامین نماید و از لحاظ نیروهای باسابقه و اعضای شناخته شده در حرکت(که همزمان با حضور در تشکل در سایر فعالیتهای سیاسی-فرهنگی حرکت ملی حضور چشمگیری دارند) نیز که در راس تشکل قرار دارند مکمل خوبی برای نیروهای جوان خود می باشد.
این تشکل با اجرای برنامه های پربار و پوشش خبری و تبلیغی این برنامه ها توانسته است محبوبیت چشمگیری در بین دانشجویان پیدا کند و اگر بتواند بعد از این اعضای فارغ التحصیل و با تجربه خود را به طور منسجم و فعال در تشکل نگه دارد ،آینده ی درخشانی برای این تشکل می توان پیش بینی نمود . از دیگر نقاط قوت این تشکل ارتباطات مناسب این تشکل با مسئولین و فعالین حرکت با حفظ اصل استقلال حرکت دانشجویی می باشد و مید آن می رود که در آینده این اصل هرچه بیشتر تقویت شود .
در جریانات اخیر تشکل آرمان جزو اولین تشکلهای دانشجویی بود که اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی نمود که بعلت حضور خیل عظیمی از دانشجویان که احتمالا پرشورترین تجمع دانشجویی بود و پوشش خبری و تصویری این تجمع یکی از عوامل مهم اعتراضات گسترده تر داخل شهر شد .
در بعد از قیامهای سلسله ای آذربایجان نیز اجرای برنامه بررسی حوادث اخیر و همچنین چالش با نمایندگان مجلس که در جمع خیل عظیمی از دانشجویان توانست نمره قابل قبولی بگیرد . هر چند که نوپا بودن این تشکل مانع از پیش بینی آینده این تشکل می شود .همچنین این تشکل در پیگیری وضعیت زندانیان بخصوص زندانیان دانشجو که راحت تر می توانست از حقوق ایشان دفاع کند که بی شک آزادی چندین نفر از دانشجویان بدون اعمال فشار این تشکل ممکن نبوده است.
این تشکل باید روند اصلاح شورای مرکزی خود را ادامه داده و مدیریت تشکل را به دست نیروهای صدیق و ممتاز از هر لحاظ بسپارد .
3- جمعیت اسلامی دانشگاه زنجان
از نقاط قوت تشکلهای دانشجویی پوشش خبری خوب می باشد که با وجود ضعف کلی خبر رسانی در حرکت تشکلها در این امر نسبتا قوی ظاهر شده اند . جمعیت اسلامی دانشجویان زنجان نیز یکی از تشکلهای ممتاز در خبر رسانی عملکر خویش می باشد .
جمعیت دانشجویان زنجان نیز با ترکیبی از مدیریت دانشجویان زنجانی و سایر دانشج.یان تورک از شهرهای مختلف در سالهای اخیر توانسته است گامهای موفقی بردارد که از جمله انتشار نشریات متعدد و برگزاری میزگردهای بحث وبررسی می باشد .
از دیگر ویژگیهای این تشکل نگاهی باز و عمیق به حرکت و بررسی تمامی مسائل حرکت از جمله آزادی بیان ،حقوق زن و...می باشد .
این تشکل با برگزاری تجمع در داخل دانشگاه و حضور چشمگیر در اعتراض شهری زنجان و همچنین صدور بیانیه های پی در پی نسبت به پیگیری مطالبات و وضعیت زندانیان توانست نمره قابل قبولی بگیرد.
هر یک از این تشکلها نقاط قوت و ضعف فراوان و همچنین نسبت به شرایط موجود کاراییهایی دارند که امید آن می رود که با اتحاد و همفکری این تشکلها و ایجاد سایر تشکلها زمینه ایجاد اتحادیه ها و تشکلهای سراسری بوجود بیاید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر