۱۳۸۵ مرداد ۴, چهارشنبه

احضار شدن به دوائر اطلاعاتی

از سراسر آذربایجان خبر می رسد که هویت طلبان تورک همچنان در حال احضار شدن به دوائر اطلاعاتی در شهرستانهای مختلف هستند. درهرهفته بدون اغراق صدها تن ازهویت طلبان در مراکز اطلاعاتی بازجوئی میشوند. درشهرهای اردبیل ، نیر ، نیار ، سولدوز ، قوشاچای ، اورمیه و تبریز تعداد احضارها بیشتر از شهرهای دیگر تورک نشین است.
سیروس حسین نژاد که بعد از 44 روز مقاومت شجاعانه در زندان اوین، اواسط تیرماه با وثیقه سنگین 50 میلیون تومانی آزاد شده بود در حال حاضر به دلیل تهدیدات و تضییقات شدید مامورین اطلاعاتی تهران، در بازداشت خانگی قرار دارد.
عموم خانواده های بازداشت شدگان سلسله قیامهای عظیم و ضد آپارتاید ملت آذربایجان بارها به عدم ارتباط با رسانه های گروهی تهدید شده اند.
در پی گفتگوهائی که با خانواده های محبوسین به عمل آمده مشخص شده است که تلفن منزل این عزیزان تحت کنترل بوده و عموما بعد ازهرارتباط تلفنی با فعالین حقوق بشر و یا رسانه های گروهی، اعضای خانواده های آنان تحت تهدید قرار میگیرند.
در این میان میزان تهدیدات برخانواده های عباس لسانلی(فعالی برجسته و مقاوم، نویسنده و شاعر توانا، با 53 روز اعتصاب غذا و 17 روز اعتصاب آب)، صالح کامرانی (وکیل پرتوان حرکت ملی آذربایجان)، حسن هرگلی دمیرچی (استاد شهیر موسیقی آذربایجانی)، ائلیار یکانلی (دانشجوی تحت شکنجه زندان قیرخلارمرند)، جواد عباسی(معلم و رزمی کار صاحب مدال) مهندس غلامرضا امانی(از رهبران حرکت ملی با 4.5 سال سابقه اسارت درزندان آپارتاید)، چنگیز بختاور(از رهبران جنبش کارگری تبریز واز فعالین سرشناس وهویت طلب)،مهندس ابراهیم رشیدی(از فعالین برجسته شهر اورمیه)، مهندس حسن راشدی (نویسنده، مورخ و معلم زبان و ادبیات تورکی آذربایجانی) و رضا عباسی (فعال برجسته دانشجوئی در زنجان)… بیش از دیگران است.
بر اساس اطلاعات به دست امده از مقاله «آنروز، سولدوزغیرتی به بزرگی آذربایجان بود»، بدنبال یک هفته قیام در شهر سولدوز(نقدئی)بيش از 50 نفر با گلوله زخمي شده و بيش از 110 نفر هم با سنگ و گلوله هاي ساچمه اي مجروح گردیده اند.
حسين صنعتي ، مهدي عزيزي ، حسين مرامي ، بهرنگ داغستاني ، حسين پير آلا گؤز ، فرهاد پيرمحمدي ، شهرام نوروزي ، زينال ريماز ، يحيي نوروزي ، ايوب محبوبي ، حسين مرادي ، بهرنگ افشاني ، علي ابراهيمي ، محمد محمدي اسامي تعدادي از مجروحين روز پنجشنبه 4 خردادماه 85 شهر سولدوز مي باشد.
حال برخی از این مجروحان همچنان وخیم است.
بر اساس اظهارات افرادی که اززندانهای میانه، اهر، تبریز، اورمیه و سولدوز آزاد شده اند خبر می رسد که دهها هویت طلب گمنام تورک درحال حاضر در زندانهای آذربایجان در حبس هستند و متاسفانه اسامی آنان تاکنون منتشر نشده است.تلاش برای شناسائی این عزیزان ادامه دارد.
به دلیل وسعت و شدت قیامهای خونین خرداد ماه گذشته در دهها شهر آذربایجان، هنوز جمع کثیری از جوانان در شهرهای تبریز، سولدوز و به احتمال قوی اورمیه مفقودند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست. در قیام آذربایجان دهها تن شهید شده اند که تاکنون اسامی 25 تن ازاین شهدا شناسائی و منتشر گردیده است. به گزارش نویسنده مقاله «آنروز، سولدوزغیرتی به بزرگی آذربایجان بود»، تنها در شهرستان سولدوز(نقده) بیش از سی نفر مفقود هستند!
طی هفته گذشته محمد علیپور از زندان تبریز، جلال تقوی از زندان اردبیل، سید مهدی سید زاده از زندان تبریز و ایوب حسن باغلو از زندان اورمیه به قید وثیقه آزاد شده اند.
این عزیزان جزء هویت طلبان شهرهای تبریز، اردبیل و اورمیه بوده و همزمان با قیامهای عظیم شهرهای یاد شده بازداشت و هفته های متمادی را در زندانهای رژیم آپارتاید سپری کرده اند.
ودود اسدی یکی از فعالین برجسته حرکت ملی آذربایجان که سه روز قبل از قیام عظیم اهالی اردبیل درتاریخ 4/3/1385 بدنبال حمله مامورین به خانه دانشجویی اش همراه با دیگر همفکران خود بازداشت شده است درحال حاضرممنوع الملاقات می باشد .
ودود در سال 1361 در شهر رشت و بعنوان فرزند اول عائله، در یک خانواده زحمتکش کارگری متولد شده است. او درحال حاضر دانشجوی مقطع لیسانس رشته زمین شناسی دانشگاه آزاد اردبیل می باشد.
بی شک ودود اسدی یکی از سخت کوشترین دانشجویان هویت طلب است. وی بعنوان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد اردبیل دربرپائی مراسمهای فرهنگی مختلف بخصوص مراسم شکوهمند گرامیداشت مقام استاد شهریار، انتشار نشریات متعدد به زبان تورکی من جمله نشریه پر محتوای سحر و برپائی تجمعات چندین هزار نفری دانشجویان دانشگاه آزاد اردبیل علیه شوونیزم فارس طی قیام خرداد ماه گذشته نقش بسزائی داشته است. ودود به دلیل مقاومت در زندان اردبیل تحت شکنجه قرار گرفته و در تاریخ بیستم تیرماه به زندان تبریز منتقل گردیده و بعداز یک هفته بازجوئی و اذیت، مجددا به زندان اردبیل برگردانده شده است.
مادربزرگوارودود اسدی مرحوم شده است و وی چون فرزند اول خانواده میباشد عهده دار حمایت و نگهداری از یک برادر و دو خواهر کوچکتر از خود نیز می باشد.
وكيل مدافع علي عباسي كه در حوادث اخير زنجان بازداشت شده بود، خواستار تبديل قرار بازداشت موقت موكلش به قرار وثيقه شد.
محمدعلي دادخواه در گفت‌‏وگو با خبرنگار “ايلنا”، با بيان اينكه دادسراي زنجان براي موكلش قرار بازداشت موقت صادر كرده است، اظهار اميدواري كرد كه با موافقت بازپرس پرونده، مبني بر تبديل قرار بازداشت عباسي، اين بازداشت‌‏شده حوادث اخير تبريز آزاد شود.وي افزود: ما درخواست فك قرار بازداشت موقت و تبديل آن به قرار وثيقه را به دادسراي زنجان ارايه كرده‌‏ايم كه اميدوارم بازپرس پرونده با اين درخواست ما موافقت كند تا مقدمات آزادي موكلم فراهم شود
قاضی شعبه شماره 1 دادگاه انقلاب ارومیه با قرار وثیقه برای آزادی مهندس ابراهیم رشیدی موافقت کرد
طبق اخبار جدید وامیدوار کننده ای که امروز به دستمان رسید قاضی دادگاه انقلاب ارومیه با قرار وثیقه برای آزادی ایشان موافقت کرده اند .
یاد آور می شود که پیش از این قاضی دادگاه به هیچ وجه حاضر نبود که وثیقه ای غیر از سند ملکی در ارومیه را قبول کند که پس از گذشت حدود دو هفته از این کش و قوسها با قرار وثیقه ایشان از شهر مشکین شهر موافقت کردند
با توجه به این شرایط انتظار می رود که مهندس ابراهیم رشیدی طی 2 یا 3 روز آینده آزاد شوند
به امید آزادی همه فرزاندان آذربایجان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر