۱۳۸۵ آبان ۲۸, یکشنبه

مروری کوتاه بر موضوعات روز در آذربایجان جنوبی

1- پروژه ناقص و صد ساله حرکت ملی در آذربایجان وارد ابعاد تازه ای می شود. از صد سال پیش تاکنون روشنفکران آذربایجان پروژه ای با ماهیت دمکراتیک و ملی در ایران و آذربایجان براه انداخته اند که متاسفانه تا بحال این پروژه به سرمنزل مقصود و هدف نهائی خود نرسیده است. اگرچه این پروژه یک روند ثابت و الگوهای یکسانی برای رسیدن به هدف خود نداشته است اما در حالت کلی درچارچوب منافع ملی آذربایجان قرارداشته است. منافع و پروژه ای که گاه در قالب مشروطه و انجمن های ایالتی – ولایتی، حزب دمکرات و حکومت آزادیستان شیخ محمد خیابانی، حکومت خودمختار ملی شهید پیشه وری، جریان خلق مسلمان آیت الله شریعتمداری و تا این اواخر حرکت ملی آذربایجان در دهه هفتاد و هشتاد تبلور یافته است.

این پروژه بلند و طولانی مدت گاه بحالت ایستا و گاه بحالت پویا روند اجرائی خود را ادامه داده و مرور زمان بر تجارب مجریان پروژه افزوده است. سیاستهای جهانی و منطقه ای در عصر حاضر رنگ و قالبی دیگر به این پروژه داده است. اهداف پروژه صریح تر از هر زمانی در عرصه جهانی طرح شده است. این پروژه ناقص علیرغم افت و خیزهای فراوان ادامه دارد و امیدواری به موفقیت آن هر روز بمراتب بیشتر از دیروز می شود. فعالان ملی و مجریان این پروژه مصمم تر از گذشته و هوشیارانه تر از پیش به سمت مقصد و هدف نهائی پیش می تازند. قصد تطهیر همه جریانات فعال و چشم پوشیدن از نابسامانیها را ندارم اما نکته هایی روشن و مبرهن وجود دارد و آن اینکه پروژه مزبور فراتر ازجریانات و افراد خودکم بین به پیش می رود و در هر زمانی که ممکن بداند تابوها را شکسته و زلال تر از گذشته با رویکردی نوین در خاک مقدس آذربایجان جاری می گردد.

۲- شونیسم فارس منتظر فرصتی بود تا به اصطلاح انتقام قیام خرداد 1385 را بگیرد اما تئوریسینهای آنها این بارنیزاشتباه بزرگی مرتکب شدند. با طرح موضوع سایت اینترنتی گوگل و تبریزبه عنوان مرکزآذربایجان جنوبی خود ناخواسته به نفع آذربایجان جنوبی تبلیغ نمودند. این اشتباه باعث شد که باز موضوع آذربایجان جنوبی در صدر اخبار رسانه های دیداری و شنیداری داخل و خارج کشور قرار گرفته و بدون تحمیل کوچکترین هزینه ای برای فعالان آذربایجانی باعث تبلیغ به نفع آنها شود. آنها همچنین با بهانه قراردادن مقاله یک نویسنده آذربایجانی در نشریه صنعت چاپ باکو به جمهوری آذربایجان حمله ور شدند.

آنها با اجیر نمودن تعدادی دانشجوی شناخته شده منتسب به یک جریان شبه نظامی و با حمایتهای مادی دانشگاه و اتوبوسهای دولتی در مقابل کنسولگری آذربایجان تجمع و با طرح ایران شمالی و… بیش از گذشته آبروی خود را بردند. در این بین خبرنگاری با نام پیمان پاکمهر که گفته می شود بعنوان جاسوسی دوجانبه در خدمت شونیسم و وزارت اطلاعات می باشد با مخابره این خبر و پخش آن از بخش فارسی صدای آمریکا خوش خدمتی دیگری به اربابان خود نمود. صدای آمریکا نیز طبق روال سابق با زیرپا گذاشتن اخلاق حرفه ای و در حالیکه اخبار مبارزان آذربایجانی را بایکوت میکند با پخش این خبر پیامی گویا و روشن به دنیا صادر نمود و آن اینکه اپوزیسیون شونیسم فارس دست در دست جمهوری اسلامی و در قالب هدفی مشترک خواهان محو ملیتهای تحت ستم در ایران و بویژه آذربایجان می باشد.

۳- برنامه گرامیداشت یاد و خاطره ستارخان که قرار بود از طرف دانشجویان آذربایجانی برگزار شود لغو گردید. اما دانشجویان و فعالان آذربایجانی مصمم به برگزاری این مراسم می باشند و پیش بینی می شود تعداد کثیری از فعالان آذربایجان علیرغم فشار و محدودیتهای امنیتی شدید در این مراسم حضور یابند. این مراسم نشان خواهد داد که هنوز هم که هنوز است فعالان ملی و دانشجویان فعال در جنبش دانشجوئی آذربایجان توان سازماندهی چنین مراسم هایی را داشته و بدون منتظر ماندن به مجوز ارگانهای مربوطه مصصم به دفاع از حقوق انسانی و ملی خود می باشند.

۴- روز تاریخی بزرگی پیش روست. ۲۱ آذر روز پیروزی و در عین حال شکست حکومت ملی مرحوم سید جعفر پیشه وری. حکومتی که قربانی جنگ سرد گردید و با دادن نزدیک به سی هزار (به روايتي ۶۰٫۰۰۰) شهید در تاریخ آذربایجان جنوبی و ملل شرق جاودانه شد. مهمترین قسمت از پروژه ای که در بند اول این نوشته ذکر گردید عبارت از همین بود. پروژه ای که به ظاهر متوقف گردید اما در واقع با طرح و قالبی نوین از دهه هفتاد بدین طرف در قلب آذربایجان جنوبی و در همان دانشگاهی که بدست شهید پیشه وري افتتاح شده بود متولد گردید. علیرغم وجود پنجاه سال وقفه این پروژه مجددا بدست جوانان آذربایجانی پا گرفت و هم اینک پرقدرتتر از همیشه به مبارزه مقدس خود ادامه می دهد.

شناخت ماهیت، نقاط ضعف و قوت، کالبد شکافی و دلایل شکست آن از سوئی و برگزاری مراسم های گرامیداشت آن از سوئی دیگر بایستی در دستور کار همه فعالین قرارگیرد. سعی در شناساندن این روز بعنوان روز نسل کشی در آذربایجان در مجامع بین المللی نیز وظیفه ای سنگین بر دوش فعالین خارج از کشور می باشد.

زمزمه هایی مبنی بر ایجاد جبهه ای فراگیر ورای جریانات تمامیت خواه آذربایجان در شرف شکل گیری است. مذاکراتی در این خصوص ظاهرا در جریان است. نیروهای دمکرات چاره ای جز نشستن در کنار هم ندارند. هدف مشترک ساده، صریح و روشن است. اتحاد برای مبارزه در راه رسمیت دادن به زبان تورکی در ایران. سکوت و صبر بیش از حد روشنفکران آذربایجانی به نفع منافع ملی آذربایجان نیست.
فعالیت های مدافعان حقوق زندانیان سیاسی آذربایجان شونیسم فارس را در موقعیتی ناخوشایند قرار داده است. تنها با یک جستجو در سایت سازمان عفو بین الملل کافی است تا پی به فعالیتهای در خور تمجید خانم فاخته زمانی و آقای بویوک رسول اوغلو ببریم. از دل فعالیتهای پراکنده آنها می رود که در آینده ای نزدیک سازمانی قوی و شناخته شده با هدف دفاع از حقوق آذربایجان جنوبی در نهادهای بین المللی حقوق بشر متولد شود.

حرکت ملی آذربایجان بسمت اهداف مقدس خود خیز برداشته است. وقفه ای طولانی مدت در طرح مطالبات ملی آذربایجان پیش آمده که بایستی با درایت و هوشیاری تمام به پایان برسد. امید خود را هرگز از دست ندهیم و به آذربایجانی توسعه یافته بیاندیشیم. چرا که ” گله جک بیزیمدیر”.
مجید نظري

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر