۱۳۸۵ مهر ۲۰, پنجشنبه

ناراحتی جمهوري اسلامي از فعالیتهای فرهنگي در آذربایجان جنوبي

حکومت جمهوری اسلامی ایران که از فعالیتهای فرهنگی آذربایجان جنوبی ناراحت میباشد ،فشار خود در متوقف ساختن این امور را افزایش داد و سیاست هضم اینگونه فعالیتها را بیشتر نموده ست . در روزهای اخیر انجمن عاشقان آذربایجان که با هدف حفظ میراث فرهنگی هنری آذربایجان فعالیت مینماید بدلیل تبلیغات ملی گرائی ترک با بکار بردن کلماتی همانند ترک،آذری،بابک و کوراوغلو در اشعار عاشقان از طرف حکومت تحت فشار قرار گرفته است .

در این چهارچوب قریب ۲۰۰ عاشق تبریز و مناطق اطراف آن که برای انجام برنامه های فرهنگی و هنری به تبریز آمده بودند با موارد ممنوعه روبرو شدند . همچنین کانون ادبیات ترک در شهر قم که از سه سال پیش بدینطرف در مورد ادبیات ،فولکلور و زبان ترکی تحقیقاتی انجام میدهد و مرکز فرهنگی دانشگاه ارومیه نیز بدلایلی مشابه تعطیل گشته است . از طرف دیگر زهرا وفائی مدیر انتشارات زینب در تبریز،وحید درگاهی نویسنده روزنامه اردبیل،موسی عوض پور یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز،ابولفضل ضیائی عضو هیئت علمی دانشگاه خوی ،و محمد معینی یکی از دانشجویان بدلیل فعالیتهای ملی گرائی ترک توسط واحدهای امنیتی سپاه پاسداران دستگیر گردیده اند . انتشار روزنامه های اولوس،اویانیش و یاشیل در ارومیه نیز از ماه ژوئیه بدینطرف ممنوع شده است .

از طرف دیگر اجبار به استفاده از زبان فارسی در ادارات و مابین مسئولین و ارباب رجوع ناراحتی های عمومی را در سطح آذربایجان رقم زده است . در این راستا استفاده از کلمات ترکی در نامگذری اماکن کار در شهر اردبیل نیز ممنوع اعلام شده است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر