۱۳۸۵ مهر ۱۳, پنجشنبه

بيانيه "مجمع دانشگاهيان آذربايجاني" به مناسبت سالروز بازگشائي دانشگاهها و مدارس كشور

بسمه تعالي

ملت عزيز و بزرگوار

دانشجويان، دانش آموزان، دانشگاهيان، اساتيد و معلمان آگاه آذربايجان

خداوند متعال را شاكريم كه بار ديگر فرصت بازگشايي مدارس، دانشگاهها و مراكز تحصيل علم و دانش را براي ما فراهم آورد و با درايت و بينش مدني و بروز شما پايههاي شوونيسم را به لرزه درآورد. آفرين بر ملتي كه اعoarتراض مدني و آگاهانه خود را در اعتراض به سياستهاي تبعيضآميز در اول مهرماه نشان داد. بيشك اگر امكانات تبليغي لازم در دست ميبود و حاكمان و صاحبان قدرت برخوردي مدني و قانوني با شما ملت عزيز داشت، حماسه اول مهرماه با عظمتتر از آنچه كه رخ داد، صورت ميگرفت و انشاءا... در سالهاي بعد به يقين اينچنين خواهد شد.

شوونيسم و عمال آن بايد بدانند كه مردم شريف و نجيب آذربايجان راه بازگشت به خويشتن را يافتهاند و عليرغم تمامي ناملايمات استوارتر و آگاهتر از هميشه در پيمودن اين راه حق گام برخواهند داشت.

«مجمع دانشگاهيان آذربايجاني» ضمن تبريك اين حركت آگاهانه شما و آزادي همسنگران و مبارزان صديق و شجاع بويژه آقايان عباس لساني، حسن راشدي و صالح كامراني و همچنين بازگشايي مدارس و دانشگاهها اعلام ميدارد:

1- آنچه كه در خرداد ماه سالجاري در قالب اعتراض به وقاحت بيشرمانه روزنامه ايران رخ داد و قيام عمومي و يكپارچه ملت آذربايجان را سبب گشت، عليرغم حاشيهپردازيهاي حاكميت و تلاشهاي فراوان صورت گرفته براي انحراف واقعيتها نمود عيني قيام ملت آذربايجان در قبال نه دهه سياستهاي شوونيستي بود كه عليرغم تلاش روشنفكران و بزرگان آذربايجان براي انتقال واقعيتها به حاكميت من جمله ملاقاتها و ديدارهاي «مجمع دانشگاهيان آذربايجاني» با نمايندگان مجلس، معاون رئيسجمهور و ساير مسئولان حكومتي، با بيتدبيري و سياست سركوب و خفقان پاسخ داده شد. اگرچه مجمع عليرغم انتقادات تعدادي از دوستان و همفكران سعي نمود با كنار گذاشتن مصلحتسنجيها همگان را با آرام نگهداشتن فضاي خرداد ماه و مهرماه دعوت نمايد، ولي معتقديم سياستهاي سركوب، تهديد، زندان، رعب و وحشت و پيگيري اين سياستها شرايط را بسمتي سوق خواهد داد كه ما پيشاپيش نسبت به عواقب اين سياستها هشدار ميدهيم.

2- در پي حوادث خردادماه كه دهها تن از فرزندان ملت آذربايجان جان خود را از دست داده و عده بيشماري نيز زخمي و زنداني گرديدند، دستگاههاي قضايي و امنيتي كشور مدام محاكمه عاملان توهين به ملت آذربايجان را در مصاحب و اطلاعيههاي خود اعلام داشتند كه متأسفانه در عمل شاهد محكوميتهاي شديد عده زيادي از فرزندان آذربايجان و در وقاحت تمام «رفع توقيف روزنامه ايران» بوديم كه از ديدگاه ما ميتوانست حداقل اقدام لازمه براي بدست آوردن دل ملت شريف آذربايجان باشد. از اينرو ضمن هشدار به عواقب اين اقدام و فراموشكار فرض نمودن ملت آذربايجان به نمايندگان مجلس و مسئولان قضايي كه در آن شرايط حساس ملتمسانه محاكمه و برخورد قاطع با عوامل توهين و حتي بعضي مواقع نويد تأسيس فرهنگستان آذربايجان سرميدادند اعلام ميداريم ملت آذربايجان و روشنفكران آن تحت هيچ شرايطي اين بدقوليها را فراموش نخواهند نمود و بيشك در اقدامات و انتخابات خود همه موارد را لحاظ خواهند كرد.

3- سياست «مبارزه منفي» كه در كوران حوادث خردادماه اعلام و در اول مهرماه جنبه عملي به خود گرفت، نمود عيني اعتراض مدرن و مدني ملتهاي آگاه است كه ملت آذربايجان نشان داد عليرغم نداشتن حيات سياسي در قالب هويت ملي خود، در مبارزه خود عليه آپارتايد و شوونيسم فرهنگي از آن استفاده خواهد كرد. از اينرو ضمن دعوت همگان به ادامه اين سياست معتقديم تبديل آن به «مبارزه مثبت» در شرايط فعلي چندان ميسر و مفيد نخواهد بود.

4- دانشجويان و دانشگاهيان ما در شرايطي در سر كلاسهاي خود حاضر شدهاند كه شرايط تاحدود زيادي براي انجام فعاليتهاي آنها براي دفاع از هويت و منافع ملي خويش فرق كرده است. تعداد زيادي از نشريات و تشكلهاي دانشجوئي آذربايجان توقيف و براي عده زيادي از دانشجو در داخل و خارج دانشگاه پروندهسازي شده است. از اينرو دانشجويان و دانشگاهيان آذربايجاني بايد با درك واقعيتهاي شرايط حاضر از حداكثر امكانات، نشريات و تشكلهاي موجود استفاده نمايند و در موارد ديگر نسبت به اتخاذ سياستهاي جديد كه نياز به مجوز نباشد، اقدام نمايند. سابقه و تاريخ حركت ملي آذربايجان گواه است كه دانشگاه به عنوان قلب تپنده اين حركت عمل نموده است و بر همه دانشجويان و دانشگاهيان فرض است تا به ايفاي نقش واقعي اين قلب كمك نمايند. بديهي است براي غلبه بر محدوديتهاي شرايط موجود استفاده از تجربيات فعالان دانشجوئي و دانشگاهي سابق بسيار لازم خواهد بود.



مجمع دانشگاهيان آذربايجاني

6/7/1385

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر