۱۳۸۶ دی ۲, یکشنبه

از سریال شهریار چه می فهمیم؟

- می فهمیم که در ایران تورکی وجود نداشت و ندارد
- می فهمیم که تورکهای ایران فقط چند کلمه به زبان تورکی صحبت می کنند
- می فهمیم که حوادث دوران مشروطه چندان مهم نبوده اند(چون فیلم به صورت گذرا و سکانسی آنرا به نمایش گذاشته است)
- می فهمیم که ستارخان مبارز مردمی دوران مشروطه آذربایجان چگونه وارد یک خانه می شود(با سوراخ کردن دیوار یک خانه –طبق قسمت دوم سریال)
- می فهمیم که شهریار نه به جهت محرومیت ها بلکه به جهت علاقه به زبان فارسی شعر گفته است
- می فهمیم که حکومت ایران چه ارزشی را برای تورکها قایل می باشند (با درنظر گرفت دیالوگها بچگانه،فیلم نامه نویسی ، و….)
- می فهمیم که حکومت ایرا به تورکها کمتر بچه ها ارزش و احترام قایل اند(با مشاهد خود سریال و مقایسه بسیار ساده آن با برنامه کودکانه عمو پورنگ)
- می فهمیم که برنامه های کودکانه مثل برنامه عمو پو رنگ و فیتیله جمعه تعطیله بسیار بهتر از این سریال است
- می فهمیم که شهریار بدترین کار کمال تبریزی است (که آنهم دو دلیل می تواند داشته باشد .اولی افت کارهای او و دومی به پاراگراف بعد مراجعه کنید)
- می فهمیم که این فیلم یک سفارش از مافوق می باشد و در آن سفارش حتی به جزییات نیز اشاره شده (یعنی این فیلمی که در حال پخش می باشد) و کمال تبریزی به عنوان یک عامل کار خود را خوب انجام داده است
- می فهمیم که معنای واقعی اتحاد ملی چیست؟
- می فهیم که معنای اتحاد ملی از بین بردن حقوق طبیعی ،قانونی و انسانی یک ملت می باشد
- می توان به نیت رژیم از این سریال پی ببریم(با در نظر گرفتن سفارشی بودن این فیلم)
- می فهمیم که نیت فیلم نه به تصویر کشیدن فرهنگی آذربایجان بلکه ابزاری جدید برای شونیست است
- می فهمیم که تمام ایران از قله دماوند (ما باید بگوییم ساوالان تا درهای عمیق جهنمی ) کلهم فارس می باشد(چه بسا اینکه انقلاب با چهره خیر خواهانه و در قالب طرح سواد آموزی به گسترش این زبان حیوانی اقدام کرد و باعث یادگیری آن شد و حتی قبل از حکومت استعماری رضاخان معلمانی که برای آموزش به مناطق آذربایانها و یا آذربایجان بزرگ وارد می شدند اول مجبور به یاد گرفتن زبان تورکی بودند تا بتوانند با دانش اموز ارتباط برقرار کنند و همچنین اینکه این فیلم از حوادث قبل از سال 1300 نیز برداشتی مشابه نه حال واقع بلکه حال رویایی ،شونیستی ارایه می کند)
- می فهمیم که فارس ها بسیار پیشرفت کرده و با ابزارهای جدید سرکوب از طریق مدیا ها نیز آشنایی پیدا کرده اند
- می فهمیم ثمرات طلب نشدن استقلال را
- می فهمیم که تورکها بی فرهنگترین ملل جهان هستند(طبق اسناد موجود در زمان قبل از حکومت استعماری رضاخانی در بعضی از روستاهای آذربایجانها تعداد با سوادین(از هر 100نفر 7 نفر) از تعداد متوسط باسوادین کشوربیشتر بود در (از هر 100نفر 3 نفر بود)
- می فهمیم که تحریف تاریخ چقدر راحت می باشد( باید توجه داشت که خود قرآن نیز یک کتاب تاریخی است که هم به ذکر حوادث تاریخی و هم تحلیل تاریخی و در مورد فلسفه تاریخ بسیار بحث کرده است و در مجموع تاریخ کل خلقت تا قیامت حتی زمانهایی که هنوز به وقوع نپیوسته است را در بر می گیرد)
- می فهیم که فارسها چه توقعهایی بعد از دیدن این سریال از تورکها به صورت ناخود اگاه دارند(صحبت کرد به تورکی در قالب چندین کلمه تورکی انگشت شمار )
- می فهمیم که چه توطئه ای پشت یک سریال مخفی ایست
- می فهمیم که چرا دیگر کودکان ما زبان ما را نمی توانند صحبت کنند
- می فهمیم که باید هوشیارتر بود و باید به عمق مسایل به جای ظواهر طراحی شده توجه کرد
- می فهمیم که عزم جدی لازم است هم از لحاظ خانوادگی برای صحبت به زبان مفخر تورکی و هم از لحاظ اجتماعی برای بدست آوردن ارزش های از بین برده شده تورکی هم از لحاظ سیاسی برای ایجاد زمینه برای رهایی و آزادی و هم از لحاظ فرهنگی که خلا های موجود را شناسایی و از وارد امدن صدمه به جسم این فرهنگ دفاع کند
- می فهمیم که نباید به راحتی حتی از کوچکترین مسله گذشت
- می فهمیم که امروز یک جنگ فرهنگی برای به دست آوردن حقوق خود باید انجام دهیم تا بتوانیم ثمره آن را در زبان کودکان خود مشاهده کنیم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر