۱۳۸۶ آذر ۲۷, سه‌شنبه

مسئله ای بنام اعلمی

توران تبریزلی

در آخرین بازی تیم تراکتورسازی در تبریز برای صعود به لیگ برتر فوتبال، ائل استادیوم (یادگار امام) مملو از جمعیت بود، هفتاد هزار نفر از اقصی نقاط آذربایجان سکوهای ورزشگاه را پر کرده بودند. هنوز سوت آغاز مسابقه بصدا در نیامده بود که بلندگوی ورزشگاه حضور شخصیتهای استانی را اعلام می نمود؛ " استاندار محبوب جناب آقای معمارزاده" مردم با "هو" کشیدن بایشان جواب دادند؛ " نماینده محترم تبریز آقای دکتر فرهنگی" و باز صدای هوی کر کننده 70000 آذربایجانی بلند می شود و باز نماینده ای دیگر و اعتراض مردم با هوی دیگر. اما نوبت به نماینده ای بنام اعلمی که میرسد و این بار بر خلاف دفعات قبل مردم با تشویق و کف زدن به آن جواب می دهند!

بعد از این اتفاق بود که محبوبیت عجیب اعلمی در میان ملت آذربایجان و منفوریت دیگر شخصیتهای حکومتی آذربایجان کاملا و بطور واضح آشکار می گردد و نتیجتا دور تازه ای از تقابل آشکار برخی مسئولین حکومتی استان با تنها نماینده نسبتا واقعی ملت آذربایجان شکل می گیرد.

اگر تا قبل از این، رفتار و عکس العمل اعلمی در رابطه با حوادث یکم خرداد 85 و دفاع حقوق ملت و دستگیرشدگان با بی تفاوتی نسبی مسئولین مواجه می شد. اگر تا قبل از این مطرح نمودن اصول 15 و 19 قانون اساسی در صحن مجلس با خشم خاموش دولتمردان مواجه می شد. اگر تا دیروز رسمیت بخشیدن به حقوق و خواستهای ملی ملت آذربایجان با حضور در قلعه بابک در سالروزتولد و دفاع از برگزاری این همایش سالانه با گوشزدهایی خفیف پایان می پذیرفت. اگر سعی در جلوگیری از تخریب ارک علی شاه وبازار سماور سازان تبریز با بایکوت خبری اعلمی جواب داده می شد و یا تقابل با نماینده ولی فقیه استان به حساب اختلافات جناحی گذاشته می شد. اما این محبوبیت فوق العاده دیگر چیزی نبود که به آسانی بتوان از آن گذشت، مگر نه اینکه در نظام حکومتی ولایت فقیه کسی باید محبوب مردم باشد که وابسته مطلق به رهبری ولایت فقیه باشد نه اینکه در تقابل آشکار با نماینده ایشان در استان باشد، مگر نه اینکه کسی باید محبوب مردم باشد که وابسته سیستم حکومت شوونیستی فارس (چه اسلامی چه سلطنتی) ساکن تهران باشد و....

پس فکری اساسی باید کرد، دیگر با بایکوت و سکوت و تهدید و... نمی توان اعلمی را نادیده گرفت.

و این چنین صفحه ی سیاسی جدیدی در صحنه سیاسی استان بنام اعلمی باز گردید.

جسارت همراه با حقیقت گرایی بارزترین خصوصیت رفتاری اعلمی می باشد که بایشان انگیزه لازم جهت پا گذاشتن به مسایلی را میدهد که دیگران حتی جرات فکر کردن بدانها را نمیکنند.

در سال 1382 که اعلمی در دومین دوره نمایندگی خودش نتوانست رای اول تبریز را ازآن خودش بنماید، علت آن چه از تبلیغات کم اش بود چه از عدم حمایت از سوی اصلاح طلبان، در هر حال به اعلمی نشان داد که هنوز محبوبیت و مقبولیت مردمی اش در تبریز نهادینه نشده است چرا که تبریزی ها به لطف سالها قرار گرفتن در بطن سیاسی منطقه به آسانی کسی را باور نمی کنند.

لذا اعلمی در دومین دور نمایندگی اش در مجلس با درک صحیح خواستهای و نیازهای حقیقی ملت آذربایجان، سعی در احقاق حقوق ملی مردم آذربایجان نمود. دفاع جانانه ازاعتراضات مردم چه قبل از یک خرداد و چه بعد از آن، حضور در دانشگاه آزاد تبریز در اوج خفقان، ملاقات با زندانیان سیاسی حرکت ملی آذربایجان در تبریز و غیره. همه و همه در راستای حمایت از حقوق و نیازهای واقعی ملت آذربایجان بوده است که در ورزشگاه "ائل استادیوم" تبریز با استقبال گرم مردم جواب داده شد و مُهر تایید ملت برعملکرد صحیح ایشان زده شد.

پس از آن بود که فشار بر اعلمی بیشتر گردید، چنانچه اعلنی نه تنها از حضور در صدا و سیما و رسانه های دولتی محروم گردید حتی از حضور در بیشتر رسانه های غیر دولتی نیز محروم گردید. در مجلس نمایندگان سعی در بایکوت و خنثی نمودن ایشان می نمایند و اعلمی با عملی دیگر توطئه ها را خنثی می نماید؛

اعلمی این بار با تشکیل جلسه دیدار با فعالین موثر حرکت ملی آذربایجان و تبادل افکار با ایشان حساسیتهای دستگاههای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی را به اوج رساند و بایکوتش را می شکند و محبوبیتش را به اوج.

چندی نگذشته بود که موضوع دستور منع استفاده از زبان مادری در نامگذاری مغازه ها توسط اداره اماکن استان مطرح می شود که با حمله به وزیر کشور و سئوال از ایشان و پیرو آن با عذر خواهی ورفع دستوروزیر از احتمال بروز اعتراضاتی دیگر جلوگیری میشود.

و اینچنین اعلمی نشان می دهد بیدی نیست که با این بادها بلرزد و پا پیش بگذارد. لذا پروژه ی کنترل اعلمی به پروژه ی حذف ایشان تغییر می یابد و مدیریت آنرا نماینده ولایت فقیه، قدرت بلامنازع استان بر عهده میگیرد و بهترین زمان همانا انتخابات مجلس پیش رو می باشد و توطئه ها شروع می شود و تنها بهانه ای کافیسست.

و این چنین سعی می شود گفتار اعلمی مبنی بر" از دولت امام حسین هم با معیار‌ها‌ی خودم انتقاد می‌كنم و مقلدوار عمل نكرده و كابینه اش را به مجلس می‌كشم." بهانه و ماتریالی جهت حذف ایشان گردد. و حمله ها شروع می گردد و حکم مرتددی و... صادر می شود تا بلکه رد صلاحیت ایشان از همین حالا صادر گردیده باشد.

اما سئوالی که مطرح است اینکه: بواقع می توان شخص محبوب و مقبولی بنام اعلمی را به آسانی حذف نمود؟ و اینکه آیا هزینه ها و احتمال بروز اعتراضات پیرو حذف ایشان قابل کنترل می باشد؟ و...

86/9/26

Turan_tebrizli@yahoo.com

۱ نظر:

Anonymous گفت...

سلاملار منیم قارداشیما، یول یولداشیما
ساق اولاسان اللریون آغریماسون
شاجین

ارسال یک نظر