۱۳۸۷ شهریور ۱۴, پنجشنبه

احتمال وقوغ زلزله در تبريز در صورت آبگيری سد شهيد مدنی

شهر تبريز در کنار يکي از مهمترين گسل هاي ايران به نام گسل تبريز قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري علوم ايران، سد شهيد مدني در مسير رودخانه آجي چاي که در مسير گسل تبريز قرار دارد، در حال احداث است. به گفته کارشناسان، آبگيري اين سد، احتمال وقوع زمين لرزه در اين منطقه را ممکن است افزايش دهد.
بررسي هاي گروه جغرافياي طبيعي دانشگاه تبريز، نشان مي دهد، هر چند محل احداث سد شهيد مدني از نظر ليتولوژي، به ظاهر داراي استحکام است اما مشکل اساسي در ساخت اين سد، امکان نفوذ آب به سنگهاي رسوبي اطراف آن است. اين سد در شمال شرقي تبريز، روي برون زدگي کوچک آذرين ساخته مي شود. بر اساس بررسي اين کارشناس کشورمان، از آنجا که فاصله چنداني از سد شهيد مدني تا گسل تبريز وجود ندارد، نفوذ آب مي تواند موجب لغزندگي سنگهاي اطراف گسل شود. تعداد زمين لرزه هاي القايي ناشي از احداث سدها در دنيا زيا د است اما در مورد تبريز، گذشت زمان طولاني از آخرين زمين لرزه شديد آن، خطر وقوع زمين لرزه را افزايش مي دهد.
در صورتيکه احداث سد به رغم برخي مشکلات ژئومورفولوژيک موجود به اتمام برسد، لازم است براي پيشگيري از وقوع زمين لرزه احتمالي، زمان بندي خاصي در سالهاي اوليه آبگيري و تخليه اين سد، اعمال شود. مشروح اين بررسي در همايش بين المللي بلاياي طبيعي و راهکارهاي مقابله با آن در دانشگاه تبريز ارائه شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر