۱۳۸۷ شهریور ۱۶, شنبه

نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان به سفر عبدالله گل به ارمنستان اعتراض کردند

«ترندنیوز»، خبرنگار: ای. علی زاده / نمایندگان مجلس ملی جمهوری آذربایجان مخالف سفر عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه به ارمنستان هستند.
صابر رستمخانلی رهبر حزب مخالف همبستگی شهروندی و نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه در مصاحبه با ترندنیوز گفت: بهبود مناسبات ترکیه و ارمنستان تنها ناشی از اراده دولت آنکارا نیست ، بلکه با خواست و دیکته اتحادیه اروپا ، آمریکا و دیگرکشورهای خارجی انجام می شود.
به گزارش ترندنیوز: عبد الله گل رییس جمهوری ترکیه برای تماشای مسابقه تیم های فوتبال ارمنستان و ترکیه فردا به ارمنستان سفر می کند.
رستمخانلی معتقد است که در اثر سیاست ترکیه ارمنی ها اقدام عملی انجام نمی دهند و وضعیت اینچنینی پیامدهای تلخی برای جمهوری آذربایجان دربر خواهد داشت.
نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان افزود: ترکیه دولت بزرگی است و باید رفتار وکردار آن یکی باشد. به گفته وی ، تحولات اخیر در قفقاز از عجز سیاست خارجی ترکیه حکایت دارد و نشانگر آنست که این سیاست را افراد خیلی ضعیفی پیش می برند و این امر منجر به ایجاد سردی روابط میان ترکیه و جمهوری آذربایجان منتهی شده و ایمان و اعتبار باکو نسبت به ترکیه پایین می آید.
وی افزود : جمهوری آذربایجان منبعد وعده های ترکیه را توخالی حساب و جدی نخواهدگرفت چرا که دیگر هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که در صورت دیکته ابرقدرتان ترکیه در اقدامات آتی خود تجدید نظر دیگری نکند.
گولر احمداوا نماینده مجلس ملی از حزب آذربایجان نوین نیز در مصاحبه با ترندنیوز اعلام کرد: دولت آنکارا نباید وحشیگیری های ارمنی ها علیه آذربایجانی ها و ترکها را بفراموشی بسپارد. وی تاکید کرد: درس های تاریخ نباید فراموش شود.
این نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان با اشاره به ادامه تبلیغات ضدآذربایجانی و ضدترکی گسترده توسط ارمنستان افزود: به رغم همه اینها سفر گل به ارمنستان نمی تواند باعث سلب مناسبات میان جمهوری آذربایجان و ترکیه شود . وی افزود : همانند بسیاری از آذربایجانی ها من نیز از خبرسفر گل به ارمنستان اظهار تاسف می کنم .
پناه حسین نماینده مجلس ملی از حزب مخالف مساوات نیز ارزیابی یکجانبه از سفر رییس جمهوری ترکیه به ارمستان را مشکل خواند و از عواقب این سفر اظهار نگرانی کرد.
مناسبات دیپلماتیک میان ارمنستان وترکیه قطع شده و مرز میان دوکشور از سال ۱۹۹۳میلادی بسته شده است. دولت آنکارا برای احیای روابط دوجانبه با ایروان ، از ارمنستان خواسته است از ادعای تایید قتل عام ارمنی توسط امپراطوری عثمانی در سطح بین المللی خودداری ، مرزهای ترکیه را به رسمیت شناخته و اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را آزاد کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر