۱۳۸۷ فروردین ۲۲, پنجشنبه

آذربايجان مهد المپيک باستان

براساس نوشته ي مورخان اولين المپيک عهد باستان در سال 776 ق.م به افتخار زئوس خداي اساطيري يونان برگزار گرديد و اين مسابقات به طور مرتب تا 392 سال پس از ميلاد ادامه داشت و بر اين روال جمعا 293 دوره آن که در تاريخ المپيک باستان ناميده اند برگزار گرديد.

در سال 394 پس از ميلاد مسابقات به دستور ئتودوسيوس امپراطور روم تحريم و تعطيل شد اين تعطيلي بخاطر اوج گرفتن حملات ترکان هون غربي که از سال 374 شروع شده بود صورت گرفت که با به قدرت رسيدن آتيلا رهبر مذهبي و رسمي ترکان هون اين حملات به اوج خود رسيد و بدين ترتيب بزرگترين امپراطوري آن زمان توسط ترکان هون که از ابتدايي ترين سلاح هاي جنگي استفاده مي کنند سر تعظيم فرود آورد و بار ديگر قدرت نظامي و جنگي ترکان به رخ جهانيان کشيده شد.

با پيدا شدن جام زرين حسنلو، پروفسور کارال ديم در کتاب تاريخ و ورزش در جهان چنين نوشته است که ورزشهاي متداول در المپيک يوناني خيلي زودتر از سال 776 قبل از ميلاد بوده و ناگهان يکباره از يونان برنخاسته است. زيرا بايد براي ورزش هاي شنا، دو، سوارکاري و پرش از موانع، ميدان هاي بزرگ و ساختمان هاي ويژه ي ورزشي براي مردان و زنان ساخته باشند و يونان در 776 قبل از ميلاد با اقتصاد ناچيزش نمي توانسته چنين

سازمانهايي داشته باشد. پيدا شدن جام زرين حسنلو در سال 1958 ميلادي ، 23 مرداد 1337 شمسي در دهکده ي حاجي آباد از توابع سولدوز ( نقده ) در استان آذربايجان غربي با قدمتي 3 هزار ساله که صحنه هاي ورزشي تيروکمان، مشت زني،کشتي گيري، چوگان بازي و ارابه راني به طور برجسته و با ظرافت تمام بر بدنه ي خارجي آن نمايان است معلوم مي دارد که در آن روزگاران در آذربايجان سرسبز و پرآب اين ورزش ها آن چنان مورد توجه بوده که شهرياران مقتدر ضمن تجسم آن بر جام طلا همواره آن را در کاخ سلطنتي در مد نظر داشته اند. بعضي از دانشمندان از جمله دايسون، گدار و گيرشمن، تپه ي حسنلو را يکي از دژهاي مقدم و يکي از مراکز تاريخي آذربايجان باستاني دانسته اند. لازم به ذکر است که جام زرين حسنلو با 950 گرم وزن و60 سانتي متر دهانه در موزه ي ايران باستان نگهداري مي شود معلوم مي دارد در 3000 سال پيش که اين جام از طلاي خالص ساخته و در کاخ پادشاهان ماننا نهاده اند رشته هاي ورزشي ياد شده در آذربايجان رايج بوده و پيشگامي اين ورزش ها به يونان نادرست مي باشد.

منبع
http://www.sut-oyrenci.blogfa.com/post-21.aspx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر